2019-08-21

Inget svar



Igår slog jag en signal till mamma och skulle höra hur det var och bara prata lite som vi brukar göra. Min signaler gick fram till mobilen slog ifrån. Tänkte att hon kanske var på toaletten eller satt i rummet och glömt tagit med sin bärbara telefon dit. Så efter några minuter så provade jag igen. Men samma sak blev det då, signaler som gick fram till mobilen slog ifrån.

Då ringde jag upp hemtjänsten och ville få ett svar om något hade hänt min mamma. Kom fram till en som svarade att det var inte hennes distrikt där min mamma bodde. Men hon skulle försöka få tag i de som fanns i det distriktet och ringa tillbaka när hon fått ett svar.

Kändes som en evighets evighet innan de ringde upp igen och meddelade att min mamma hade slagit omkull igår inne på toaletten när hon skulle duscha och nådde inte då sitt larm som hängde på hennes rullator. Hemtjänsten hade hittat henne när de kom sin runda och ringt efter ambulans.

Men varför har ni inte ringt och meddelat detta för, undrade jag såklart. Då sa de, att mamma sagt att de inte skulle ringa mig eller min bror. För jag bodde i Spanien och min bror var på resa till Gävle, och vi skulle inte oroas i onödan. Men vi har försökt att få tag i sonen utan resultat, sa de. 

De hade ringt på brorsans fasta telefon inte på hans mobil, som jag tycker är konstigt. Och varför inte ringa till mig om nu inte han svarade då, även om nu mamma sagt som hon sagt.

För att nu få veta var min mamma låg någonstans på Vrinnevisjukhuset var jag tvungen att ringa akuten. Ringde växeln och blev kopplad men kom tillbaka till växeln som svarade att akutens telefon var det något fel på för tillfället, så var god att försök snart igen. Provade säkert 5 eller 6 gånger innan jag kom fram och fick veta vart min mamma hade hamnat.

Ringde avdelningen och fick till slut prata med mamma som undrade hur i all sin dar jag visste att hon hamnat där. Jag förklarade för henne och hon sa att det var skönt att vi visste var hon fanns nu. För hon ville inte störa brorsan och mig när olyckan just hade hänt.

Nu har brorsan varit där och vår mamma verkar må relativt bra efter sitt fall. Hon har inte brutit något men de har sett en fraktur på bäckenbenet som de inte vet om den är färskt eller hänt tidigare.

Så med dessa ord skrivet undrar man hur det är ställt med den Svenska hemtjänsten och sjukvården, för att kunna få tag i någon.

5 kommentarer:

  1. Åh stackars din mamma och stackars er. Förstår så väl er oro. Och frustrationen när man inte får några besked.
    Tyvärr så blir sjukvården sämre och sämre i större delen av Sverige. Och hemtjänsten har blivit så dyr att man tycker de borde ha lagt till nya tjänster då. Men inte alls. Hade samma elände med min mamma när hon levde.
    Jag hoppas att din mamma kryar på sig snabbt. Och vilken tur att du ringde till henne och att du inte gav upp.
    Styrke kramar Carina

    SvaraRadera
  2. Men fy vad jobbigt med ovissheten innan ni fick ett hyfsat bra besked trots allt. Men otroligt dåligt att dom inte försökt få tag i nån nära anhörig med all den kontaktinfo som fanns, oavsett vad din mamma sa.
    Skönt ändå att hon nu är i goda händer.
    Stor KRAM

    SvaraRadera
  3. Men åh... förstår att det var jobbiga timmar! Fy... så borde det inte fp gå till! Självklart ska de väl kontakta anhöriga i en sådan situation, oavsett vad din mamma säger... äldre människor är ju så.. att de inte vill störa eller vara till last... Skönt att ni ändå fick tag på henne till slut och hon var ju glad över det också, hon hade nog gärna sett att de kontaktat er i alla fall ;) :)
    Hoppas hon kryar på sig snart!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  4. Vilken jobbig situation och jag kan förstå din oro innan du fick klarhet i vad som hade hänt. Tur att din mamma inte skadade sig allvarligt. Jag tycker att ni ska prata både med er mamma och hemtjänsten och kräva att de ringer om det händer något. Just när man bor utomlands är det minst lika viktigt ja.

    Min mamma hade hemtjänst under sista åren av sitt liv. Om hemtjänsten har jag absolut ingenting gott att säga och det var rena skandalen hur det kunde gå till. Alla dessa möten som vi satt i...

    Hoppas din mamma återhämtar sig snabbt.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh stackars Hajan, undrade just var hon blivit av!
    Du måste prata med henne så att hon låter vården höra av sig till er om det händer henne nåt. Jag vill inte ta dem i försvar , men faktiskt är det ju så att vuxna människor har rätt att bestämma själv vem de vill kontakta. Sen kan man ju försöka övertala dem till kontakt med anhöriga men vuxna blir inte omyndiga för att de blir gamla, de har lika stor rätt som andra att bestämma.
    Förstår förstås din oro!
    Hoppas hon kryar på sig fort, fina Hajan!

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.