2022-08-11

Stora som träd

 

Som ni alla vet så är det gubben i familjen som har de gröna fingrarna av oss, och det är han som lägger ner sin själ i trädgården. Jag är den som bara njuter av vår trädgård (jo, det gör ju gubben självklart med 😀). Men det är han som gör jobbet för det ska växa och vara fint.

Han har väldigt svårt att gå förbi en komposthög ute på gatan utan att titta lite extra noga om det finns något litet skott eller stickling som man kan ta om hand om 🙄.

Med andra ord skulle vi nog ha satsat på en stor finka med flera hektar mark 😲. Så hade han kunnat planterat allt han hittat där i komposthögarna. För nu svider det i blomhjärtat när han inte kan plocka hem allt han hittar där.

Och igår var det dags att såga lite i några av våra kaktusar som han hittat och vårdat ömt hemma i vår lilla trädgård. Allt växer så det knakar här i värmen bara man ger det vatten och kärlek.

Den här kaktusen har vuxit och blivit över 3m hög.


Och den här började skjuta nya skott över till grannen.


Jag stod under och höll i stegen.


Inte lika ståtlig längre, men nödvändigt.



Hade vi nu haft den där finkan med all mark, så hade dessa rester av kaktusarna åkt ner i backen. Men nu fick de läggas ut på blomkyrkogården (komposthögen). Och vi får hoppas att det finns fler med sådant blomhjärta som gubben har. Då har säkert dessa kaktusar ett nytt hem snart.

10 kommentarer:

  1. Växtligheten får ju anpassas efter tomtens storlek så kanske hade ni behövt något större. Samtidigt så är det kanske lagom och lättskött som ni har nu.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor perfekt, och ville inte ha lika stort som vi hade i Sverige. Och ännu så länge har vi inte behövt tagit fram machetesen för att komma fram i trädgården 😉😁.
      Kram

      Radera
  2. Något föds och något dör är ju naturens gång och lite svinn får man allt räkna med. Kram

    SvaraRadera
  3. Så fint att han räddar skott från komposten. Jag drömmer om en mer frodig trädgård men tar mig inte tid till det. I år har jag inte ens brytt mig om att rensa en av rabatterna.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han älskar alla sorters blommor.
      Du får ta nya tag nästa år med din trädgård.

      Radera
  4. 3 m hög! Wow! Tur du har en man med gröna fingrar. Det är roligt med växter. Visst hade han jobbar på Blomsterlandet?

    KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja 10 år på Blomsterlandet Ingelsta

      Radera
  5. Såklart ni ska ha en finka!! En b&b-finka. Tänk så mycket gäster ni skulle få. Och så kunde du servera kvällsmat under olivträden och gästerna skulle älska din mat. Japp! Så tycker jag.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Fasiken att jag inte bor nära er! Jag hade lätt kunnat sno åt mig ett par kaktusstumpar :-D Hahaha, Så fin er är, ja, den andra superstickiga också, men förstår att den kanske behövs klippas ner :-)

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.