2022-08-31

Trädgårdsfix

 

Det är lite att styra med i trädgården innan vi åker till Sverige, så det fick bli en sådan dag igår som vi gjorde det. Men först åkte vi bort till La Zenia och bytte en tröja innan vi satte igång.

Vi delade upp oss som vanligt när vi kör teamwork i trädgården. Jag fixar blommorna i krukorna på takterrassen och gubben får sköta det som är nere i trädgården.

Det var kvalmigt så in i bomben så jag körde en regndans samtidigt som jag höll på med blommorna och bad till vädergudarna. Och tamejtusan så måste de ha hört mig. För på seneftermiddagen kom det efterlängtade regnet.

Inget hårt regn utan ett stilla och njutbart regn som fick sällskap av åskan och blixten med. Tänk att man kan bli så lycklig av lite regn.


Chilin måste plockas av innan vi åker. Blev inget med det igår för regnet kom och ingen av oss orkade sedan.


Popcornsgräset klipptes ner för det är inget vackert längre och har gjort sitt.


Gubben rensade ur krukan ordentligt. Och får fylla på med lite ny jord igen när vi kommer hem. Sedan är det bara att sätta nytt popcornsgräs.


Den kinesiska gräslöken var ett evigt pillande och plockande i, för att få bort allt visset.


Vår palmlilja blommar så vackert nu, men den klipper vi bort idag. Så slipper vi ha allt visset på takterrasgolvet när vi kommer hem.


När vi gick och kastade allt trädgårdsavfall såg vi hur himlen började ändra färg på grund av alla mörka moln.


Sedan kom det, det efterlängtade regnet.



 Vi tog vår kvällsfika under markisen och hörde hur det smattrade så fint från regnet på den.


12 kommentarer:

  1. Regnet var så välkommet. Synd att det inte kom mer bara :)
    Kram A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var synd, men man får vara glad åt det lilla 😀.
      Kram

      Radera
  2. Jag vet inte när ni åker mer än att det är snart så "trevlig resa!". Kram ✈️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det ska vi ha, och vi flyger på fredag.
      Kram

      Radera
  3. Ett evigt pillande med växterna, vare man har trädgård eller balkong! Vi har fått lagom med regn här och idag blåser det härlig nordlig vind! Skönt tycker jag!
    Flyg försiktigt! Välkommen till Sverige.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. -Jo, så är det.
      Här gjorde inget om det kom lite till regn.
      Tack, det ska vi göra om piloten sköter sig 😉.
      Kram

      Radera
  4. ja jisses vad glad man kan bli för regn vissa gånger. Nu i sommar när det var så hett här hemma så längtade man efter regnet och luften. Ett tips med er chili är att släng den i frysen, då håller den flera år. Tinar jättesnabbt när man ska använda den.
    ha en skön tripp hem till Sverige
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dt har nog hela Europa gjort denna sommar 😉😀.
      Tack för tipset. Jag har bara torkat vår chili tidigare.
      Ja det ska vi ha.
      Kram

      Radera
  5. Så skönt att få i ordning i trädgården innan ni åker till Sverige. Imponerande där att din regndans lyckades :D

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill ju ha lite ordning på växterna innan man åker.
      Jag dunkade nog lite extra hårt med fötterna i backen denna gången 😉😁.
      Fortsatt fin onsdag till dig med.
      Kram

      Radera
  6. Fint ni har det! Jag har fullt med grön chili och den ÄR STARK! Väntar på att den ska bli röd. Blir den ännu starkare då? Då går den inte att använda. Eller blir den mildare o sötare? Vet du, eller din trädgårdsmästare?

    KRAMAR Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Styrkan har nog inte med färgen på chilin att göra. Utan det beror på vilken sort det är, så tror vi båda här.
      Man bedömer hur stark en chili är i scovillegrader som det heter.
      Den chiliplantan som vi har är jättestark, Vet tyvärr inte vad det är för sort. Så jag tar yttepytte av den i maten när jag använder den.
      Vår förra chiliskörd torkade vi våra chilifrukter och sedan körde jag dem i mixern.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.