2017-12-19

Bästa sättet

Har ni också problem att öppna ett granatäpple utan att ha saftstänk från granatäpplekärnorna i hela köket. Jag har provat alla möjliga knep innan jag läste detta för ett tag sedan. Tror det var i något reklamblad från någon matvarubutik. Så nu öppnar jag alltid granatäpplet på detta viset och inget kladd alls. 

Jag börjar med att skär av en del av toppen där blomman suttit.

 Sedan skär jag snitt i skalet som klyftor efter var jag ser att kärnorna är.

 Sedan delar jag upp det och tar en klyfta för sig och plockar bort kärnorna.

 Lägger dom i en burk och förvarar i kylskåpet.

Just nu har jag dom på havregrynsgröten på morgonen.

8 kommentarer:

  1. Fiffigt! Jag använder inte så mycket granatäppelkärnor, mest beroende på allt stök för att få tag i dom utan att ha stänkt ned hela köket (och mig själv). På AlCampo brukar dom sälja burkar med kärnor som nån annan har slagits med. Dyrare, men värt dom slantarna tycker jag :-)

    SvaraRadera
  2. Såg en film om detta någonstans. Bra grej. Jag älskar granatäpple. Passar till mycket.

    SvaraRadera
  3. Det var ett nytt sätt för mig. Jag brukar skära dom på mitten, vända dom upp och ner och knacka/slå på äpplet för att kärnorna ska ramla ut. Ska testa ditt sätt istället. Kram=) Carina

    SvaraRadera
  4. Alla "nya" sätt att få ut kärnorna ur granatäpplen är välkomna :)

    SvaraRadera
  5. Jösses jag har aldrig smakat ett sådant äpple, Joo kanske hos Dig, fast jag inte vetat om det.
    Jag har sovit ett litet tag. Nu skall jag se lite på TV. Frissan ringde nu och sa att hon kommer klockan nio i morgon. Hon frågade också om jag mådde bra.

    SvaraRadera
  6. Det har jag aldrig provat. Men tack för tipset!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilket smart sätt. Tackar så mycket. Kraaaam Pia

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.