2023-02-18

En skön fredag

 

När jag hade sprungit min runda och vi hade ätit frukost och duschat, tog vi en sväng i bilen. Vi åkte till vägen som går in till Rancho Blanco.

Vi parkerade bilen och tog sedan en promenad fram och tillbaka där bland övergivna palmodlingar och citrusodlingar.

I början på denna grusväg ser det förskräckligt ut. Man kan tro man kommit till en soptipp. För hit åker nog väldigt många hantverkare och privatpersoner och slänger sitt renoveringsskräp. Enklare att åka hit än till tippen i Torrevieja eller någon annanstans förmodligen.

Vet när jag jobbade att det var ett himla frågande av personalen på tippen. Vart kom man ifrån, vart låg firman, vad hade man för skräp, osv. Då är det enklare tycker många att åka och dumpa det i naturen. Tyvärr knäppte jag ingen bild på eländet.

När vi kom hem på eftermiddagen började jag med förberedelserna till middagen. Vi såg nämligen på Mandelmanns i torsdags och jag blev sugen på skördesushi som de gjorde.

På kvällen blev det tv:n och På spåret och Carina Bergfeldt innan vi tog kväller här i huset.


Igår var vädret sådär perfekt. Så det blev milen som avverkades.


På båda sidor om grusvägen finns det palmodlingar som ingen verkat skött på hur många år som helst.


En gammal grind upp till något gammalt hus förmodligen. Vi gick inte den vägen. Den får vi utforska en annan gång.


Övergivna citrusodlingar fanns det med.


Vi tog smakprov från flera träd. Men fy så sura de var. Så något plockande blev det inte.


En fin promenadsträcka, men väldigt många kaniner i området.


Det fanns även höns, ankor och tuppar på vägen. Alla hade inte stannat kvar på sin plats som dessa hade gjort.


Så att prova och släppa denna lilla kaninskitsätare hoppade vi igår.



Skördesushi kommer jag göra fler gånger. Men då kommer jag att skippa gurkan.

8 kommentarer:

  1. Så det blev skördesushi till sist. 🙂👍 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blev ju det och det var väldigt gott. En varm sommardag är det nog ännu godare.
      Kram

      Radera
  2. Så tråkigt att det skräpas ner så och att folk väljer den enklaste vägen... För övrigt såg det ut att vara trevliga promenadvägar men att ni inte släppte Ixa kan jag förstå. Jag hade aldrig släppt Miss T där heller.
    Middagen såg verkligen god ut!

    Kram och god lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen tråkigt, men rätt förekommande här i Spanien tycker jag.
      Vi kände att det inte var läge för det där 😃 bland höns och kaniner.
      Den där skördesushin var faktiskt jättegod.
      Kram

      Radera
  3. Trist med nedskräpning. Men roligt att promenera på vägar man inte går på så ofta. Skördesushi ser väldans gott ut. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen trist att det slängs så mycket i naturen här.
      Alltid skoj och gå på nya promenadstråk.
      Den var jättegod.
      Kram

      Radera
  4. Vad tråkigt med nedskräpning. Det ska vara enkelt att göra av med sitt bråte, annars struntar folk i det tydligen.... Trist att frukterna var sura. Tänker annars att frukter växande i sin zon alltid är goda. Men å andra sida, alla svenska äpplen är inte goda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, allt som är enkelt gillar folk. Men blir det det minsta komplicerat så struntas det i det. Gäller mycket inte bara skräp 🙄.
      Det är förmodligen för de inte har fått näring och en massa vatten, tyvärr.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.