2023-02-28

Första dagen på veckan

 

Hoppade min löpning igår med. Men inte på grund utav vädret, utan att vi hade saker att göra. Men som vanligt 😞 så blev det noll saker gjorda. Eftersom det verkar ligga en förbannelse över den ärendefronten här i Casa 66.

För att göra en lång historia kort då 🙄, så gäller det ena saken vår diskmaskinshistorian som vi haft. -Ni vet diskmaskinskorgen som var fel när den kom. 

När korgen skickats tillbaka, tänkte gubben och jag till ordentligt 😏. Vi kollade igenom vår gamla diskmaskin och konstaterade att även överkorgen började gå sönder och bestämde att slå till på en helt ny diskmaskin istället.

-Ja resten kanske ni redan fattar. Tror ni vi fick den maskinen som vi beställt. -Nej då, varför skulle det bli rätt för 😫.

När det blir så här så börjar man misströsta och börjar att vackla (jag då mest) om man själv gjort fel. Men icke sa nicke, det har vi faktiskt inte. För vi har dubbelcheckat och kollat och klart och tydligt så är det leverantören som sjabblat till det denna gången med. Det är inte samma leverantör som diskkorgen kom ifrån, utan en annan vill jag påpeka med.

Så maskinen ska hämtas och den skulle ha hämtats redan i lördags men ännu har ingen dykt upp.

Men jag gjorde en god citronsockerkaka igår som ni kan få receptet på. Något gott måste man få stoppa i munnen när allt annat bara blir pannkaka.

CITRONSOCKERKAKA

125 g. rumsvarmt smör

1 msk. finrivet citronskal

3 dl. socker

3 st. ägg

3 1/2 dl. vetemjöl

1 1/2 tsk. bakpulver

1 dl. filmjölk

3 msk. färskpressad citronjuice

3 msk. blå vallmofrön (jag hade inte blå utan vita)

Sätt ugnen på 175 grader

Vispa smör, citronskal och socker poröst. Vispa sedan ner 1 ägg i taget.

Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten.

Rör sedan ner vallmofrön, citronjuice och filmjölken.

Grädda i en 2 liters smörjd och bröad brödform i ca. 35 minuter i nedre delen av ugnen.

När kakan har svalnat kan man hälla glasyr på den om man vill. 1 dl. florsocker och 1 msk. färskpressad citronjuice som man blandar.

Väldigt syrlig och god kaka.


Som passar utmärkt när fikasuget slår till.



Så kvällsfikat var räddat 😳 igår.

12 kommentarer:

  1. Trist när det inte fungerar
    Kram A

    SvaraRadera
  2. Men nej, vilken otur! Det verkar verkligen ha gått troll i det här med er diskmaskin. Så irriterande dessutom när man vet att man inte gjort något fel. Påminner mig om när vi beställde vår kökslampa...
    Citronkakan så däremot väldigt god ut så den kompenserade kanske lite lite.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir så himla trött på det, när det blir så här. Ingen som hör av sig nu. Varken på mail eller mobil ☹.
      Kram och fin tisdag till dig med.

      Radera
  3. Ja, ngn liten förbannelse vilar över er ny, diskmaskinsgudarna är emot er. INTE kul alls. Din citronkaka ser sååå god ut.
    Kram och ha en bra tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen 🥺.
      Nej det är inte ett dugg kul att hålla på och tjafsa om sådana här saker.
      Den var mycket god till en kopp kaffe.
      Kram och en fortsatt bra dag för dig med.

      Radera
  4. Åh så onödigt slöseri med tid att vänta och vänta på en diskmaskin. Hoppas att det löser sig snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får vi hoppas det gör. För man vill ju inte sitta inne hela året 😉😁 och vänta att de ska komma.
      Kram

      Radera
  5. Hej Carin,
    Sitter och småler när du skriver om er diskmaskin-historia. Förlåt. Men så typiskt Spanien. Jan minns att ärenden och praktikaliteter kunde ta hur mycket tid och energi som helst. Andas, liksom...
    Men så gott med en citronkaka. Älskar citron i bakverk.
    Varm kram och ha en fin dag!
    Tusen tack för dina fina kommentarer hos mig.
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. -Jo, så sant så. Det blir oftast en följetong av saker här när det händer något. Vi får se var vi landar med detta 😁 till slut.
      Jag gillar citron i bakverk, glass och även i maträtter. Just nu är det citronberg hemma i fruktskålen här 😉.
      Kram

      Radera
  6. Vilken diskmaskinshistoria, vilket drama.
    Jag har valt att inte ha diskmaskin för att jag tycker att den jag hade krånglade för mycket. Försöker undvika så många apparater som möjligt, men vissa måste man ju ha som telefon, dator, panna, frys, kyl och tvättmaskin och kanske mer.
    Den kakan ser god ut, fast tyvärr inget för mig eftersom jag inte tål citron.
    Hoppas allt ordnar sig för er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man diska för hand och det gör jag just nu. Men jag vill gärna ha en diskmaskin i alla fall.
      Vi får se hur detta ärende slutar 😉.
      Jag älskar citron i det mesta faktiskt.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.