2023-02-01

Vi hade frost 😮


Jag såg det på morgonrundan med Ixa. Solen hade börjat komma upp och det gnistrade sådär vackert på bladen av den lilla frost som fanns på dem. 

Men sedan levlade vädret upp och termometern passerade 20 strecket när klockan hade passerat lunchtid.

Gubben höll på i trädgården och fixade lite och jag tog tag i alla sladdar bakom tv-bänken. Något som jag stört mig på en väldigt lång tid, mer exakt ca. 5 år då 🙊.

Men när gubben var klar med sitt ute i trädgården kom han in och tog över mitt jobb. Jag blev lite mera som en arbetsledare istället. Jag hade gått lite mera försiktigt fram med sladdarna. Vill gärna sätta dem på rätt plats igen när man dragit ut dem. Gubben har mer koll på vart de ska sitta, så han drog ut flera sladdar åt gången. Och då gick det lite snabbare än jag höll på med en i taget.

När det var klart var jag supernöjd med jobbet som han gjort. Gubben själv tycker det var helt och hållet ett onödigt jobb. För vem sjutton går och glor bakom våran tv-bänk 🤔. -Njaaa, det hade jag inget bra svar på. Mer än att nu vet jag att sladdarna är i ordning och det är lättare att städa där bakom 🙄. 

Vi tog en lite längre eftermiddagspromenad med Ixa och det blev nya områden där hon inte gått tidigare.

När vi var tillbaka fixade jag ihop middagen sedan satte vi oss på altanen och njöt av den sista solen innan den gick ner. Nu försvinner solen här vid 18.30. Så snabbt det går framåt nu med längre dagar.


Vackert med den lilla frosten som var.


Rörigt som tusan med sladdar.


Nu blev jag supernöjd och äntligen kom sladdslangen till användning.


Våran lilla fina tjej.


Så många sidoskott på denna palm så bladen blev som stora snurror.


En slags (vild) orkidé eller vad det är ? som gubben visst tog ett skott på.



Kalkonfilé, broccoli, tomat, vitkål, salladslök, avokado och lök. Så en skål med edamebönor.


 

12 kommentarer:

  1. Vackert med frost :)
    Kram A

    SvaraRadera
  2. Ja det är stora svängningar i vädret och det är tur att det inte bara är kallt. 🙂 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen tur 😉😀.
      Kram

      Radera
  3. Frosten, såg ju den på din insta igår. DET är väl ändå väldigt ovanligt hos dig? Tänker på alla semestrande nordbor som tror att de kommer ner till värmen nu, gaah. HAHA. Men sen blev det ju desto varmare. Skönt att få ordning på sladdar, hos oss ser det ut som på din första bild bakom tv-bänken, phew ... Din mat, alltid lika god. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte jättevanligt här vid kusten. Men i Januari och Februari kan vi få låga nattemperaturer ibland. Men våra dagar är oftast som fina Svenska sommardagar för det mesta.
      Så glad att fått ordning på sladdarna faktiskt.
      Tack 😊.
      Kram

      Radera
  4. Ibland vill man få ordning på ställen som kanske ingen annan tänker på. För sin egen skull om inte annat. Häftig den där växten med de "snurriga" bladen är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, nu vet jag i alla fall att det är ordning där bakom tv-bänken 😀.
      Ja, den var lite häftig.

      Radera
  5. Riktigt kallt hos er, i alla fall på morgnarna.
    Jag tycker absolut det ska vara ordning på sladdarna och lika viktigt är det att lampsladdar i taket är snyggt dragna. Det kan inte se ut hur som helst :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vara glad att det bara är kyla på morgonen här 😉😀 och inte hela dagen.
      Tycker samma likadant. Kommer ihåg när det blev poppis att sladden i taket skulle hänga lite som en båge mellan lampan. Men det går mode i allt.
      Kram

      Radera
  6. Hej Carin! 20° är underbart... längtar! Märker av att det blir längre dagar. När jag åker till jobbet vid sju ser jag i backspegeln solen som håller på att gå upp. När jag slutar 16.30 är det inte mörk längre... så skönt!!

    KRAMAR Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att dagarna blir längre nu.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.