2017-12-13

Visst blev det sol

Det har man lärt sig nu, att det är inte långa stunder som vädret är dåligt här. Och igår kom solen upp till slut och himlen var lika blå och vacker som alltid när vädret är bra. Vi tog på oss gymnastikskorna och vandrade iväg, lite kors och tvärs på gatorna. Kul att utforska lite runt omkring oss, där man inte gått förut. Till slut gick vi över 332:an och gick ner mot havet. Ner till Punta Prima och sedan hemåt mot Playa Flamenca igen. Blåste lite kyliga vindar där nere, men bara man kom i lä var det helt underbart. Vi stannade och tog en kaffe på vägen och såg att det var 2 st modiga själar som låg och solade på Punta Primas strand. Varken jag eller gubben tyckte det såg något skönt ut. Blev tyvärr inget kort på dom. Ville inte hänga över räcket med mobilen, för att få dom på bild.
När vi kom hem fixade jag till middagen och satt en deg på jäsning. Sedan kom hantverkaren och kollade på jobbet och skulle lämna en offert senare, när han räknat på det. Nu var det dags att baka ut degen. Men icke sa nicke, den hade inte ens lyft sig något i bunken. Försökte med att koka upp vatten och sätta degbunken en stund där över. För att ge degen en skjuts på vägen i sin jäsprocess. Men det hjälpte inte, så jag bakade ut det ändå. Satte på ugnen och in med brödet när ugnen kommit upp i temperatur. Det blev som barkbröd och hamnade i sopkorgen i morse. Så ingen bild på dessa brödbitar.


 Dom har hållt på ett par år med dessa, men nu står dom där alla tre helt färdig byggda.

 Där åt vi svärdfisk i somras när bror min var här.

 Så skimrande var aldrig havet.....

 Nedanför där låg dom och solade.

 En koppkaffe är aldrig fel.


I morse blev det Lucia på tv:n till frukosten.

4 kommentarer:

  1. Mysigt med luciafirande och skönsång.
    Härligt att vädret blev bättre. Kram.

    SvaraRadera
  2. Nej, fulvädret stannar sällan särskilt länge här och inte kommer det så ofta heller. Så det är nästan välkommet när det väl dyker upp :-)

    Hmm... Ditt bakresultat lät nästan som alla mina? ;-)

    Ha en fin Luciakväll!

    SvaraRadera
  3. Vad trist att brödet inte jäste upp :( Någon gång har det hänt mig här också när jag bakat på vintern. Då la jag en fleecefilt på bunken som gjorde att det blev extra varmt....vet inte om det var det som hjälpte till, men stort blev det i alla fall.
    Så mysigt det ser ut med alla tända ljus!
    Kram

    SvaraRadera
  4. ÅHHHH vilka härliga foton :) HUR mycket hade jag inte velat vara där i varm sol än här i gråkalla Götet haha

    En fantastisk inredningsbutik idag på bloggen:)

    Ha en fin helg! LOVE Maria​​​​

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.