2023-03-25

Pizza på grillen

 

Igår var det verkligen sommarvärme i luften. Så det kunde ha varit shorts på även på Ixa:s och min morgonpromenad, kände jag. Min egna löprunda bytte jag till en cykelrunda istället. Men jag kom aldrig ner till havet, utan hade samma vy hela tiden när jag cyklade 🤨. Varför hade jag det då, kan man undra. -Jo, jag gick bara upp på takterrassen och satte mig på vår motionscykel och trampade. Det var väldigt länge sedan jag cyklade, så idag har man ont i baken.

Jag gick iväg på förmiddagen för att beställa tid för klippning. För nu har det snart gått 5 månader sedan jag var hos frissan sist. Så det är dags att ta av en bit på det solblekta.

Vi fick fikagäster när jag kom hem igen och när de gick så gjorde jag iordning fredagsdrinken och satte en pizzadeg på jäsning. Vi tog drinken i trädgården och satt och myste under citrusträden ett bra tag.

Framåt seneftermiddagen efter jag varit på en promenad med Ixa, så gick vi upp på takterrassen och förberedde grillen. Vi skulle grilla pizza, på våra ugnsplåtar som vi fått av grannen. De var tvungna att köpa en ny ugn och tänkte slänga plåtarna och gallret som var i den. Men det tog vi till vår grill. Återbruk är toppenbra.

Kvällen blev vid tv:n och jag sa godnatt mitt under EM-kvalmatchen mellan Sverige och Belgien. Men jag missade ingenting. För Sverige gjorde aldrig några mål, tyvärr. De förlorade istället med 0-3 mot Belgien.


Strålande morgon.


Det blev lite skyigt ett tag men varmt var det. Det här var min vy under cykelpasset.


Jag var på Carrefour efter jag beställt tid för klippning. Skulle ha ett vitkålshuvud och kom även hem med en stavmixer 🙄.


Vår egengjorda limoncello, mynta, is och tonic water, bestod drinken av.


Pizzan redo för att köras på grillen snart.


Vi lade den andra plåten som ett lock.



Den blev lite bränd på vissa ställen. Men övning ger färdighet. Så skam den som ger sig.

10 kommentarer:

  1. Ja det var en trevlig cykeltur även om utsikten inte förändrades alls. Den var fin iaf. Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klagar inte på utsikten det minsta. Så det gjorde inget att jag bara såg det jag såg.
      Ha en fin helg du med.
      Kram

      Radera
  2. Den ser då god ut iallafall :)
    Kram A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inget fel på smaken. Egentligen inte på de småbrända bitarna heller 😉😊.
      Kram

      Radera
  3. Vilken bra fredag det blev!
    Att göra pizza på grillen har vi inte testat men vi har en pizzasten så vi måste komma till skott helt enkelt.
    Här skulle vi verkligen behöva en ny mixer för vår är både gammal och trött.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev det.
      Här har vi ingen pizzasten så man måste verkligen ha koll på värmen.
      Den jag hade i Sverige fick inte följa med för den hade gjort sitt.
      Kram och samma till dig.

      Radera
  4. Hej Carin! Grillad pizza låter och ser väldig gott ut! Du är proffs på återbruk! Längtar efter sommarvärme!

    Trevlig helg och Kram! Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaaa, proffs vet ja inte 🙄. Men ibland så tänker jag till lite extra 😉.
      Förstår att du längtar, för vädret nu i Sverige är inte kul. Fram och tillbakaväder mest hela tiden.
      Kram

      Radera
  5. Som jag längtar efter sommarvärme. Grillad pizza lät riktigt gott.

    SvaraRadera
  6. Pizza på grillen brukade jag göra när vi for runt med husvagnen. Jag använde en folieform då. Underbar vy på ditt cykelpass. Kraaam Pia

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.