2023-03-17

Trädgårdsarbete

 

Vi startade dagen som alltid med en morgonrunda innan frukosten. Sedan körde vi igång med lite saker i trädgården. Men jag tog en bokstund på takterrassen först. Det var väldigt längde sedan jag höll i en bok nu. Så det var mysigt att ligga där i skuggan och läsa några kapitel.

När jag hade tagit middagsrundan med Ixa tog jag själv en sväng för att gå och köpa en basilikaplanta. Jag började rundan med att gå ner till Skandinaviska, men de hade inte några kryddplantor på kruka. Sedan fortsatte jag till Carrefour, men det blev nitlott där med.

Nästa ställe på vägen är en Chinobutik eller blomkina som vi kallar den för. De säljer mycket växter. De hade många kryddväxter men ingen basilika såklart.

Nu låg Lidl på tur, men inte en kryddväxt i en liten plastkruka fanns. Men jag hittade ett fröställ med en massa blomfrö och kryddväxter och där hittade jag basilikafrön. Så vi frösår basilika i år och får se om det kommer upp något. 

Sedan gick resten utav dagen väldigt fort. Men det blev mycket gjort i trädgården och det var min trädgårdsmästare (gubben) som gjorde det jobbet. Jag bistod bara med leveransen av basilikafrön.


Det var så mycket dagg när vi gick vår morgonrunda.


Sedan sa vi godmorgon till dagen när vi mötte solen på hemväg.


Julen vara än till påska 🙊. Det har Chinobutiken slagit fasta på i sin fönsterskyltning.


En påse med basilkafrön och en påse med krassefrön.

6 kommentarer:

  1. Jag trodde lite naivt att basilika gick att hitta i varje affär för så är det ju här. Samtidigt så kan det väl vara spännande och lite kul att så en egen.

    Kram och god fredag nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte vanligt med färska kryddor på kruka här i mataffären. Men jag har sett borta på Boulevarden i den mataffären. Men jag gick inte åt det hållet igår 😉.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Vilken jakt på Basilika. Nu håller vi tummarna för en fin liten sådd.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör vi verkligen 😁😉.
      Kram

      Radera
  3. Låter mysigt med trädgårdsarbete... och underbara morgonpromenader! Men julskyltning mitten av mars går fetbort!!

    Ha en skön fredagskväll med din gubbe och Ixa! KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
  4. Jag har tidigare köpt plantor på Chinon mittemot Moda City. De har lite förskrämda växter utanför, som tar sig med bra jord o näring

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.