2023-09-04

Regn, åska, storm och saharasand

 

Ja, det blev en blandning av allt igår. Åskan och regnet började på natten. Så när Ixa ville gå ut vid 06.15 stod det som spön i backen. Det mullrade och blixtra om vartannat. Stod på altanen och räknade ettusenett, ettusentvå, osv. för att se hur långt bort åskan var, så vi kunde gå ut. Här i Spanien tycker jag det är annorlunda när åskan går mot när vi bodde i Sverige. Här tycker jag blixtarna är större och alltid fler samtidigt mot vad de var i Sverige. Och i Sverige när det hade blixtrat och sedan mullret kom, så tyckte jag det försvann så fort. Här kommer det som ett tungt stort muller som varar i evighet (länge i alla fall 🙄). Så det är svårt att beräkna var den är. 

Men vi gick ut en snabbis när jag tyckte att det kändes okej. Fast det blixtrade och mullrade 🙈. Ixa gjorde vad hon skulle och vi vände in dyngsura igen.

Vid lunchtid hade regnet dragit vidare (regnmätaren visade på 55mm) och vi gjorde oss i ordning för att gå en liten längre promenad. Men nu hade vinden tilltagit rejält. De hade varnat att under eftermiddagen/kvällen så kunde vindbyarna komma upp i 90km/h och vågorna nå 3 meterstrecket.

Vi gick mot havet för att se hur det såg ut. Det var väldigt blåsigt så det blev en snabbkoll bara och sedan vände vi hemåt igen.

Jag hade satt en bröddeg på jäsning när vi gick hemifrån. Så när vi var tillbaka var det dags att baka ut det. 

När eftermiddagen kom började himlen att ändra färg. Den blev mer och mer brunorange om det finns en sådan färg 🙄. Det var calima i vinden. Tur att det inte regnade mer, för då hade det varit lera som kommit ner.

Det fortsatte att blåsa på kvällen men man hörde att vinden sakta avtog framåt midnatt. Luftfuktigheten har varit enorm under natten. Den har legat runt 90%.


Vi gick mot havet i blåsten.


Där nere på stenarna gick det nog inte att sitta lite senare.


Vi gick hem genom dalen.


Rågrutor.


Vi åt en matig köttfärsgryta med nybakat bröd till.


God var den och restmiddagar blev det med.



En massa sand i molnen.

12 kommentarer:

  1. Om jag fattar det rätt så är väl sandstormar, calima, det värsta hos er? Allt blir täckt och sanden kryper in överallt. Min ena dotter var på Gran Canaria ett år på 90-talet när det var den värsta sand- och regnstorm på många år och precis allt var rött! Och inte bara en dag...
    Må gott trots sanden.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte kul alls när de drar in och färgar det mesta rött. Blev inte så jättemycket denna gång. Men skitigt blir det.
      Idag firar vi gubben och i morgon får vi städa 😉😀.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Vi hade också åska och blixtrar, i förrgår i och för sig. Men så mkt regn blev det inte. Totalt 5mm typ. Caliman drabbar inte oss lika ofta och inte lika mkt som hos er, men visst blir de vita murarna lite sandfärgade emellanåt. Hoppas luften blir frisk och torr snart igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kom det lite mera regn 😀.
      Det ska ni vara glada för. Har kompisar som har pool och det kan bli för jä...gt ibland när sanden kommer.
      Hög luftfuktighet (80%) idag med tyvärr.

      Radera
  3. Jag tycker också att åskväder är annorlunda söderöver, i alla fall upplevde jag det så när vi var i Italien. Som hundägare kommer man ändå ut även om det blir lite kortare runda.

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att det finns fler som tycker som jag 😉😊.
      Ja, man gör ju det 😀.
      Detsamma 🤗
      Kram

      Radera
  4. Ja det var minsann bara till att städa. Jag drog vinstlotten och städar inomhus. Man ska ha tur någon gång. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland ska man ha tur 👍.
      Vi städar i morgon. Idag firar vi gubben.
      Kram

      Radera
  5. Hej Carin! Nu har vi ett fantastiskt fint väder, älskar't! De där sandmolnen är inte roliga! Hoppas vädret vänder snart hos er. Fast lite regn behövs. Fredags fick vi 20 mm regn, det räcker. KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett att sommaren kommit tillbaka, och det är ju härligt.
      Nej, det är inte skoj när vi får calima.
      Solen har lyst idag igen. Sällan något långvarigt här hos oss.
      Kram

      Radera
  6. Inget vidare med åska tycker jag. Och ösregn gillar jag inte heller. Men visst behövs det regn dåochdå. Just idag är det en fin sensommardag med solsken och värme. Sådana dagar är guld värda. Vi gick en runda i skogen i morse med Ozkar. Så skönt. Än finns det blåbär såg jag och lingonen börjar mogna. Hösten är snart här.
    Ha det gott där du är önskar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte skoj alls. Men regnet behövdes nu.
      Härligt med lite sommarvärme igen.
      Sett på tv:n att det även kryllar utav svamp i skogarna efter allt regn som ni har fått.
      Ha det bra du med.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.