2024-06-27

Halva veckan har gått

 

Vi tog svängen förbi hundstranden på morgonen. Och förutom vi då så fanns det en till hund där. En valp av den större sorten, typ hovawart + någon mer ras. Ixa tyckte det var skoj att jaga den, men inte att själv bli jagad av den. Den kom som en stor pansarvagn mot henne. Men Ixa är snabb som en vessla så den hann aldrig ikapp henne.

Efter frukosten och datorhäng satte jag igång med lite grejer ute i köket. Det var dags för en ny ingefärsshot, kombucha och att baka frukostbröd.

När bröddegen jäste gick jag upp på takterrassen där gubben höll till och pysslade med blommorna. Vinden hade tilltagit allt mer än när jag gick morgonrundan. Och så hade himlen börjat tjockna ihop totalt. Såg i den spanska väderappen som jag följer på insta, att det är sand på väg in igen från Sahara.

Så även idag är himlen tjock och grötig. Vi får hoppas att vi slipper regnet. Så det inte blir superskitigt igen.


Så kul att bara springa runt på stranden tycker Ixa.


Himlen hade inte tjocknat till ännu så här dags på morgonen.


Men blåste gjorde det.


Ingefärsshot och kombucha på G.


Receptet på detta bröd hittade jag en gång på insta. 

12 g. jäst

6,5 dl. vatten

3 tsk. salt

ca. 14 dl. vetemjöl

Man drar och vänder degen x-antal gånger under sin jäsningstiden.


Lägger sedan ner degen i en varm gjutjärnsgryta och grädda det i nedre delen av ugnen på 225 grader. Först i 25 minuter med lock på och sedan utan lock i ca. 25 minuter



Det blir en sådan där knaprig och god yta på brödet och innanmätet är sådär luftigt som ett levainbröd.

10 kommentarer:

  1. Brödet ser fantastiskt ut. Är det slut för vi är sugna på frukost nu. 😉 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt så glupska är vi inte. Så det finns kvar av det 😉😁.
      Kram

      Radera
  2. Brödet ser verkligen gott ut!
    Då hoppas jag att ni slipper regn nu för den där sanden verkar inte vara att leka med direkt.
    Önskar en fin torsdag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket smarrigt.
      Ja, det gör jag med 🙂. För det räcker med storstädning nu.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Så gott brödet ser ut! Hoppas ni slipper sandstormen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanden finns i luften redan nu, tyvärr. Men regnet vill vi vara utan för då blir det så skitigt.

      Radera
  4. När det är mycket sand i luften så rekommenderas jag att vara inomhus, på grund av min astma. Den är inte att leka med den där sanden. Just nu kom det ett antal regndroppar här. Men sand vad jag vet. Det brödet ser verkligen fantastiskt gott ut! Trevlig fredag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag.
      När det är massor av sand i luften går det även ut med varningar här att man ska hålla sig inomhus.
      Tack, och det är ett smarrigt frukostbröd.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  5. Läste hur ni städade för några veckor sedan. Jag åker ner i nästa vecka, så det blir väl storstädning på utsidan i flera dagar. Håller tummarna för att mitt citronträd överlevt. Nu ska jag ha semester och överlämnar gärna den där tändsticksasken, på någon promenad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då har du nog en storstädning som väntar på dig 😉😃.
      Vi får hoppas att ditt träd har överlevt.
      Det är bara att du hör av dig när du är nere 😊.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.