2024-06-24

Spansk midsommar

 

Vi gick inte ner till havet igår på morgonrundan utan  det blev en runda på gator och cykelbanor. Då fick jag se att restaurangen som vi hade tänkte gå på med brorsan, men som då var stängd för de renoverade i den. Den finns inte längre utan det kommer öppna en ny restaurang där istället. Och det är en asiatiskt restaurang som öppnar inom kort där. Den kommer heta UDON såg jag på husväggen. Man får väl gå dit och se hur den är när den öppnat.

Förmiddagen hemma blev en lugn och skön sådan. Gubben löste korsord och jag målade klart 2 st. småtavlor/vykort som legat ett tag nu. Samtidigt lyssnade jag på bok. Jag fick ett erbjudande igen om att lyssna/läsa ljudböcker för 9,90/månaden i 2 månader. Så jag slog till på det erbjudandet.

På eftermiddagen tog vi en promenad genom båda dalarna så att Ixa kunde springa lös lite grann. När vi gick hemåt igen gick vi förbi An Sibin och stannade till där för en vätskepaus. Skönt att sitta där i skuggan en stund innan vi fortsatte vår promenad hemåt.

När vi kom hem var det verkligen dags att fixa till middagen för nu var jag jättehungrig. Jag hade tagit fram fisk på morgonen. Så det blev stekt fisk och ris till middag. Sedan blev det lite tärningsspel och 2 avsnitt på serien innan fotbollen började 21.00. Det var Schweiz - Tyskland som spelade och den slutade 1-1.

Det var San Juan (Spansk midsommar) här igår, men inget som vi firade. Vi har varit nere på stranden ett par gånger och sett det. Här kan ni se från 2019.

Varför firar man San Juan: Festligheternas ursprung tvistar de lärda om. Men den vanligaste förklaringen är att det är en sed med hedniskt ursprung i samband med årets längsta dag. Det anpassades sedan i samband med kristendomens intåg och blev till firandet av Johannes Döparen (San Juan).

Hur firar man San Juan: Man brukar samlas på stranden där bålet tänds och när lågorna nått en ansenlig höjd tävlar ungdomarna om att hoppa över och genom elden. Traditionen säger att den som tvättar sitt ansikte i havet vid midnatt får behålla evig skönhet.


Vi tog morgonpromenaden på gatorna igår.



Målade klart det jag hade påbörjat.


Eftermiddagspromenaden blev i dalen.


Fisk till middag.

10 kommentarer:

  1. I Danmark firar man ju S:t Hans så det är lite olika traditioner kring samma helg.
    Så god fisken såg ut!
    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det visst 😃.
      Kram och detsamma till dig.

      Radera
  2. Jaha det var den veckan slut och nu har en ny redan börjat. Ha en fin! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har ju det 😊.
      Detsamma till dig. För jag tror du menade dag 😉😃.
      Kram

      Radera
  3. Så vackert du har målat.
    Vilken tradition! Att hoppa över elden hade jag inte vågat. Då är det tryggare med Små Grodorna.

    SvaraRadera
  4. Din bild är vacker. Och du vet, jag skulle kunna äta den här bakade fisken just nu med sallad och tomater... jättegott.
    Jag kan den här mystiken om att hoppa över elden :-)))

    SvaraRadera
  5. Nä hoppa över elden skippar jag :) Har har de oxå någon typ av firande, men jag vet inte vad som är traditionellt. I vår kommun anordnade de dans på torget på kvällen till levande musik iaf. Ha en fin tisdag, här är det molnigt nu! Konstigt värre :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, och dans är bra mycket bättre än att hoppa över eld 😀.
      Här är det några moln på himlen och +24 nu.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.