2024-06-05

Mission complete

 

Igår bar det iväg till Elche på morgonen för jag hade en tid att passa där. Klockan 11.00 skulle jag vara på Försäkringskassan och lämna in mina papper för min allmänna pension i Sverige. 

Vi var ju tidiga för att vara på den säkra sidan att vi hade kommit till rätt ställe. Och när vi frågade mannen som stod i ingången, så bekräftade han att vi var rätt plats. Men vi kunde komma tillbaka vid 10.30 igen.

Så vi gick till ett Café som låg precis bredvid och tog en kaffe och en croissant. När klockan nästan var 10.30 gick jag och gubben över till Försäkringskassan och brorsan gick och satte sig i parken som låg bredvid.

Vi fick inte sitta länge och vänta innan mitt nummer kom upp på skärmen. Jag lämnade fram pappersbunten som jag hade med mig och hon innan för disken förstod direkt var det var jag sökte om.

Det blev några frågor som hon ställde på spanska, för någon engelska kunde hon inte. Jag förstod frågorna men blir osäker på hur jag skulle svara. Men gubben var med och svarade istället för mig. För han är inte rädd för om det blir något fel i meningen som han svarar tillbaka med.

Vi var ute från försäkringskassan före 11.00 igen. Så vi skojade med brorsan och sa att det saknades några papper så vi var tvungna att komma tillbaka igen. Men han gick inte på det.

När vi åkte från Elche och hemåt igen, tog vi vägen förbi vår jurist och lämnade in våra deklarationspapper. Sedan åkte vi vidare i Torrevieja och stannade till hos vänner som gubben vattnar hos nu när de är hemma i Sverige över sommaren.

Ixa blev glad när vi kom hem och vi vände snabbt i dörren och tog med henne på en promenad. Vi gick ner till An Sibin och tog en nachostallrik och en öl. Sedan satt vi där ett tag och mådde bra i skuggan.

På kvällen kom Maria och Magnus förbi som är nere här nu. Vi satt på takterrassen och pratade tills det blev lite kyligt då gick vi ner, och Maria och Magnus gick hem. Gubben följde med dem en bit och tog då sista rundan med Ixa samtidigt.


Först en morgonpromenad med Ixa.


Sedan for vi iväg upp till Försäkringskassan i Elche.


Tog oss en fika i väntan på den avtalade tiden som jag hade.


Ingen lång stund som vi fick sitta och vänta på min tur.


Uppdraget var avklarat och vi for mot Torrevieja.


Här satt vi fint i skuggan.



Sedan gick vi hem och tillbringade resten utav dagen hemma.

14 kommentarer:

  1. Skönt att ha sådant där ur världen och klart. Ha en mysig dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen 😰 och jag är glad att vi fixade det själva på försäkringskassan med 😊👍.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Elche med alla sina palmer är så fin stad.
    Jobbigt med allt administrativt, men skönt att ha det gjort.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen vackert med alla palmer som finns där.
      Så är det och nu får vi hoppas att det fungerar med pensionen till hösten.
      Detsamma till dig.

      Radera
  3. Så skönt att få ordnat med papperna och att ni kom till rätt ställe. Det är ju viktiga saker så skönt att ha det gjort nu.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skönt att det blev problemfritt igår. Nu ska vi bara hoppas på att det blir rätt till hösten när pensionen ska komma.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. SKÖNT!! Det måste kännas så härligt nu när det är inlämnat och klart. Nu ska vi hoppas att utbetalningarna i höst kommer som de ska. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns skönt att nu ha detta överstökat.
      Nu får vi se i höst om det kommer några pengar på kontot 😀.
      Kram

      Radera
  5. Det är fint i Elche någon berättade att det var lika många palmer som invånare ca 230.000 vet inte om det stämmer men många är det.
    Trevlig helg
    Kram Pia G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, många är det, och du har rätt på detta påstående.
      https://costablanca.st/utflyktstips/elche/ kolla länken.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  6. Hej Carin! Imponerad att ni har lärt er spanska... gör som din gubbe, våga prata! Det är så man lär sig! Skönt att allt är fixat med pensionen. Håller tummarna att den kommer som den ska. KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Jag kan inte säga att jag kan spanska. Men jag kan en massa ord, som jag har svårt att sätta ihop till meningar.
      Känns bra att det nu är fixat. Så får vi se till hösten om det klirrar till på kontot 😉😃.
      Kram

      Radera
  7. Vad skönt att ha fått inlämnat pappren! Det är svårt med nytt språk i vår ålder, men vi kämpar alla på :) KRAm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skönt att det är gjort nu.
      Ja, verkligen, man får traggla sig fram 😉😃 med det man kan.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.