2024-09-11

Libanesiskt

 

Igår var vi bortbjudna till Maria och Magnus på en  fördrink och lite tapas innan vi skulle gå ut och äta. Vi hade pratat om att gå och äta libanesisk mat sist vi träffades. Så, så fick det bli.

Det finns en libanesisk restaurang i La Zenia så vi tog sikte på den när vi gick iväg. Det var inte mängder med folk, men det var heller inte tomt. Vi satte oss inne, men med facit i hand skulle vi ha valt ute.

Ingen av oss hade ätit libanesiskt innan, utan bara hört hur kryddigt och gott det är. Lite svårt att veta vad man skulle beställa för något, så vi slog till på en meny för 4 personer. 

Jag säger bara, jösses vad mat det var. Vi kunde gott ha varit 6 personer på denna meny som vi tog. Men gott var det och kryddstarkt var vissa rätter med.

Man äter alldeles för fort, för man är inte van vid att sitta och småäta och ta det lugnt. Så när det första var slut på bordet, kom det in en ny omgång. Som typ huvudrätten. Då var det olika grillspett, grönsaker, bulgur och pommes. Ingen av oss orkade äta rent på faten. Men vi smakade på allt i alla fall.

Vad fick det för betyg då 🤔. Helt klart så var det gott och mycket mat. Men det är inget som vi skulle gå och äta nästa vecka igen. Men om vi kommer gå dit någon mer gång, så får det bli lite tidigare på kvällen. Och man får äta lite långsammare så att man orkar allt som kommer in på bordet. 


Morgonpromenaden blev mot Punta Prima och hem.


Borta i Punta Prima var det folk som badade.


Goda små tapasmackor till skumpan.


Inne på restaurangen Shams Bar.


Lite av det som ställdes in först på bordet.


Sedan var det rond 2, och då kom grillspetten.


När vi gick hem från restaurangen tog jag och gubben en taxi vid La Zenia Boulevarden.



När vi kom hem så tog vi en snabbrunda med Ixa och sedan hopp i säng, i alla fall jag och Ixa. För gubben gick ner och tog sig ett dopp i poolen innan läggdags.

16 kommentarer:

  1. Jag tycker libanesisk mat är väldigt god. Dessutom så brukar det alltid vara rikliga portioner.
    Så mysigt med ett kvällsdopp i poolen.
    Vilken fin bild på Ixa.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillade maten med och det var verkligen väl tilltaget utav maten.
      Jag orkade inte något dopp, men gubben sa det var skönt.
      Hon ser ut att säga till mig, Nu sover vi matte, släck lyset.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Den restaurangen har jag hört gott om. Skönt att ni kan lämna Ixa ensam lite då och då. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg på nätet att den både fått ris och ros. Men så är det ju jämt. Alla kan inte gilla det. Men vi gjorde det i alla fall.
      Ja det är skönt och hon är så duktig.
      Kram

      Radera
  3. Den libanesiska maten ser jättegod ut på dina bilder men tror jag avstått att grunda med mackor innan besöket.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättegott.
      Men de små snittarna var inte boven i dramat för att vi inte orkade maten. Det var två var av dem till oss och inte ett fat var.
      Kram

      Radera
  4. Åh jag gillar libanesisk mat så mycket.. Just det där med alla rätter, tycker det mesta är så gudomligt gott. Dock, länge sen jag åt det nu. Blir sugen, mums! Gillar mat från mellanöstern väldigt mkt överlag. Nästa gång ni går dit får ni vara utsvultna vid ankomsten, haha. Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättegott tyckte vi med.
      Kanske ska hoppa både frukost och lunchen 🙈😁.
      Kram

      Radera
  5. Vackert med soluppgång, havet och höghusen. Libanesisk mat är fantastiskt gott tycker jag! Älskar idén med meze! Alla dessa goda röror, mums!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är vackert.
      Håller med dig, verkligen.
      Kram

      Radera
  6. Mums så gott med hummus och annat från fjärran östern, vi äter ofta en massa olika smårätter så upplägget med meze passar mig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns mycket gott att stoppa i sig från det som dukades fram.
      Kram

      Radera
  7. Där har vi också ätit och intrycket precis detsamma som er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej 😊. Ja, man får se om det blir något mer besök där.

      Radera
  8. Libanesisk och annan arabisk mat tycker jag mycket om och lagar ofta det själv. Jag känner igen mig i att äta för fort, vilket gör att dessert oftast får utebli när jag äter på restaurang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättegott.
      Något som vi får öva på 😉

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.