2024-09-30

vår söndag

 

Inte lika blåsigt på morgonen igår vid havet. Men man såg att det regnade ute vid horisonten. Men vi fick inget regn, utan solen tittade fram som vanligt lite senare under dagen.

Vi var hemma hela söndagen och gjorde ingenting, förutom de vanliga sysslorna som alltid brukar göras. Och i dem ingår att kolla till växterna, dra ett par penseldrag läsa lite bok och laga mat.

Igår när jag hamnade i köket och skulle fixa till middagen, fick jag se de 3 äpplena på fruktfatet som ingen av oss tänker sätta tänderna i längre. Då kom jag på att jag hade en smördegrulle i frysen. Så fram med den så den fick tina upp under tiden jag styrde till middagen.

På kvällen såg vi en gammal film från 1997 med Al Pacino och Johnny Depp. En sanna historien om FBI-agenten Donnie Brasco, som på 70-talet infiltrerade sig i maffian som en av de mest framgångsrika mullvadarna någonsin. Jag tyckte den var så där, och gubben tycket inte den var bra.


En gråmulen morgon.

Jag skar tunna bitar av äpplena och blandade dem med socker och kanel. Körde sötmandel, äggvita och florsocker i mixern tills det blev mandelmassa. Skar upp lagom bitar av smördegen och gjorde en skår runt om i den, där jag sedan placerade mandelmassan först och sedan äpplena ovanpå. In i ugnen i ca. 20 minuter.

Toppade med florsocker på dem när de var klara. Helt klart ätbara blev de. Synd bara att vi inte hade vaniljglass hemma till dem.


Och till middag blev det makaronpudding av olika pastasorter som fanns i kylen. Stekte bacon och lök som blandades i och en massa bladspenat fick plats med.

FBI-agenten Joe Pistone får uppdraget att nästla sig in hos New York-maffian. Under namnet Donnie Brasco lyckas han vinna gangstern Lefty Ruggieros förtroende. Men Donnie's inblandning påverkar både hans familjeliv och hans personlighet.

3 kommentarer:

  1. Jag kommer på middag hos dig snart, du lagar väldigt lockande mat! Och igen så är din kreativ väldigt härlig att se! Ibland behöver en se lite halvdana filmer för att uppskatta de riktigt bra :)

    SvaraRadera
  2. Idag är det dags för ett lite större projekt C. Städning. 😉 Ha en fin vecka! Kram (och resa när ni åker, vilket jag inte kommer ihåg när det är).

    SvaraRadera
  3. Jag är imponerad av hur bra du trollar med rester! Bra jobbat för det finns ingen anledning att slänga mat om det går att göra något med den.
    Den filmen hade absolut inte varit något för mig misstänker jag...

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.