2024-09-21

Sköna Fredag

 

Första morgonrundan sedan i våras jag hade en tunn jacka på mig. Det var 18 grader och det blåste lite. Hemma igen blev det frukost och en kopp kaffe vid datorn innan dagen kom igång. 

Jag hade köpt langostinos när vi handlade och tänkte göra en risotto till kvällens middag. Men fick se att vi hade inget ris i skåpet till detta. Så jag gick iväg till närmsta affär och skulle köpa det. Närmsta affär blev Lidl och det ångrade jag snabbt när jag kom in i affären. 

Att jag inte lär mig någon gång. Jag gnäller att jag inte tycker om affären, men ändå så går jag dit. Jag irrade runt för att hitta riset, men hittade inte det. Så det var bara att hitta en personal och be om hjälp. Och när jag sedan står där framför riset som de har, så ser jag att något Amborio ris det har de inte. Det blev en liten svordomsramsa inne i huvudet och sedan tog jag det riset som hade störst runda riskorn, för att traska iväg till Mercadona orkade jag inte.

När jag kom hem igen gick vi upp på takterrassen och sedan tillbringade vi dagen där till eftermiddagen. Jag gick ner och fixade Ixas mat och sedan tog hon och jag en runda innan jag satte igång med vår middag.

Kvällen blev vid tv:n och sedan en stund vid datorn innan läggdags.



Mörkt nere vid havet och knappt någon ute.

Det var ju fredag och vi tog oss en drink på taket. Vodka, en likör gjord på skogsbär, is, citronläsk och med persikoklyftor i.


Risotton blev okej fast det inte var rätt ris.


Nu börjar pälsen växa ut igen på Ixa och hon börjar bli lite sträv i den igen.

2 kommentarer:

  1. Risotton ser fantastisk ut. Jag köper sällan arborioriset. Jag tycker att det runda riset (t ex från Mercadona) går lika bra, fast jag är ingen expert, men vi gillar det. Trevlig lördag i den fräscha luften! Kram

    SvaraRadera
  2. Då vet du det till nästa gång. Samtidigt så tänker i alla fall jag att ris av olika sorter borde alla affärer ha...

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.