2021-02-11

Måste väl finnas

 

Tog min lilla joggingrunda strax före 08.00 igår morse. Skönt nu när ljuset sakta men säkert kommer och dagarna blir mycket längre känns det som. 

Kan väl inte klaga på mörkret så värst mycket längre. Jämfört mot när man bodde i Sverige och den mörka perioden tog överhanden ett bra tag kändes det som.

Sedan efter frukost när vi var nyduschade och klara tog vi pärlan på en liten tur. Första stoppet var hos våra vänner M & M borta i Zenia Mar.

Vi var där och stängde av strömmen i förra veckan hos dem, och fick då se att katterna har haft sin toa precis vid deras ingång. Men vi hade ingen påse med oss att plocka bort kattbajset med då. Men det hade vi igår och nästa gång vi är där och vattnar deras blommor ska vi lägga ut rivet citronskal som inte katter ska gilla så värst mycket.

Efter det lilla jobbet åkte vi vidare ner till Skandinaviska för att köpa AXA havregryn och gula ärtor. Såg inne hos Eva-Mari hur fina ärtskott hon hade fått från sina gula ärtor som hon satt. Havregrynen hittade jag men några gula ärtor var det värre med.

Men vår biltur var inte slut ännu för vi skulle bort till Leroy & Merlin för att köpa olja till träet på takterrassen. Då kunde vi ta en snabbsväng in på Alcampo och se om de hade gula ärtor.

Inne på Leroy & Merlin hittade vi rätt snabbt de vi skulle och gick sedan över till Alcampo för att köpa ärtor. Men icke sa nicke, där gick vi också bet på detta. Vi hittade linser, bönor, kikärtor, korn, -ja, mängder av olika torkade spannmål. Men inga gula ärtor. Så jag tog kikärtor istället så länge. Men någonstans borde det väl finnas.


Trodde inte katter satte sig så här och gjorde sina behov.

Havregryn finns alltid hos oss.

Kikärtor i blötläggning innan de ska ner i jord.

Jag hittade samma släta bulle som på Lidl så jag kunde göra varsin semla till kvällen.

Tack för alla fina ord i mitt förra inlägg om mina muggar och fat i lufttorkade leran. Här är två saker till som jag gjort i den. Dessa två saker har jag härmat från nätet. Nu ligger de på vårt rumsbord och förgyller sin plats.




5 kommentarer:

  1. Den semlan ser ut att vara nåt för mig = mycket grädde :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar ärtskott och har också letat efter gula ärtor mest överallt. Berätta gärna om du hittar. Kram

    SvaraRadera
  3. Konstig plats för katterna att uträtta sina behov på. Katter brukar ju vilja gräva över det dom gör.
    Det är en skyddsmekanism hos dom. Kanske är en sjuk katt.
    Så lustigt vilka saker som kan vara ovanliga i Spanien som man aldrig tänkt på. Som gula ärtor.
    Hoppas det går lika bra att använda kikärter. Smart av dig att tänka på att testa det.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  4. Jag håller med föregående talare. Katter gräver alltid ner sin avföring så det känns märkligt. Gula ärtor använder vi i princip aldrig men havregryn vill jag inte vara utan!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Lidel har allt! Tom så du kan fixa varsin semla till dig och din gubbe.
    Älskar havregrynsgröt... blir nog det till helgfrukost. Och nu blev jag sugen på att göra hummus. Lycka till med planteringen.

    KRAM Anna

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.