2021-02-04

Wooow!!! vilken skörd 😮

 

Eller NOT, som jag brukar säga om det är  tvärtomsaker 🙃.

Men av det lilla kan man få fram underverk och godsaker med. Och skam den som ger sig om man inte provar eller försöker med detta.

Och det skulle aldrig finnas i min (även gubbens) värld att slänga vår första skörd av våra rabarber. Bara för att de var smalare en vad en tuschpenna är.

Så när gubben kom inkånkandes 😅 med den stora skörden i köket och undrade vad jag skulle hitta på med den.

Så sa jag med en gång att någon marmelad eller sylt kunde min lilla gubbe glömma. För det är gubbens tänk så fort han ser en frukt eller ett bär. -Marmelad kanske skulle vara gott att göra 🤔.

Nej, det fick bli en snabb enkel och god rabarbermuggkaka. Och den lade sig fint till rätta nere i magen när det var dags för kvällsfikat.

Muggkaka är den snabbaste och enklaste grej man kan göra för att få något gott till kaffet.

Och man kan göra den på hur många sett som helst. Beroende på vad man har hemma i skåpen eller kylen. 

Jag bytte ut sockret i denna och tog en klick hemmagjord mandelmassa i stället. Blev en god brytning till rabarberklicken.

Vi hoppas på större skörd detta år.


En portion

1msk. smör, 2msk. mjöl, 2msk. socker, 0,5tsk. vaniljsocker, 0,5tsk. bakpulver, 2msk. mjölk och en nypa salt.

Smält smöret i muggen och rör sedan ner de torra ingredienserna + mjölken i muggen.


Kör muggen på full effekt i ca. 1 minut i micron. Garnera kakan med vad du vill för att göra den lite extra smarrig. Här blev det en liten klick rabarber som jag skurit i fina bitar och värmt upp med lite socker i en kastrull. Skuren jordgubbe och lite sprutgrädde fick också plats.


10 kommentarer:

  1. WOW!!! Har du tänkt börja sälja rabarbern, den är ju väldigt dyr här har jag förstått... ;-)

    Såg smarrigt ut!

    SvaraRadera
  2. Oj vilken imponerande skörd...NOT...Haha
    Men du fick ju till en riktigt god efterrätt på skörden i alla fall.
    Blir säkert mer rabarber år för år.
    Tack för receptet förresten. Ska spara det.
    Ha en bra dag.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Gäller att vara påhittig, och det är du verkligen :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Lite men naggande gott �� Hoppas ni får mera sen. Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Som Ama skriver: odla och sälj! 😂 De tog över 10 euro kilot på marknaden bredvid The Cavern. Kram

    SvaraRadera
  6. Wow, säger jag bara! Du är fenomenal på att göra härliga rätter av vilken råvara som helst! "Sveriges mästerkock" nästa kanske ;-) Lite långt dock...

    Kram

    SvaraRadera
  7. En sommardelikatess! Har rabarber i frysen. Kanske skulle ta och göra varsin liten paj.
    De första spröda rabarbern är de godaste!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Du är helt otrolig på att hitta på godsaker!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Bra val! De första stängerna med rabarber är de allra godaste och du är verkligen en hejare på att fixa till allt möjlig gott. Kram//Tina

    SvaraRadera
  10. Å vad gott det såg ut , smaskens !! //Christina

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.