2023-07-29

Det var surfarnas morgon

 

Först en morgonpromenad vid havet innan frukosten. Lite vågor igår på vattnet så på Cala Cerrada var det många surfare.

Handla stod på att göra listan igår. Gått en hel vecka sedan sist och det var dags att fylla på med frukt och grönt och lite andra grejer med.

Det gick smidigt i affären förutom när jag kom till fiskdisken. För där var kön lång och jag hade många före mig enligt kölappen. Men när det var fyra före mig enligt nummerlappen, så gick det snabbt. För när numren ropades upp, så var det ingen som hojtade till och vinkade med sin nummerlapp. Utan pang bom så var det min tur.

Hem och in med varorna i kyl och frys. Jag skalade räkorna som jag köpt och lade dem i marinad med vitlök och chili. Sedan blev det takterrasschill ett bra tag.

Jag fixade fredagsdrinken såklart och vi spelade lite spel. Framåt kvällen tände gubben grillen och jag fixade till vår middag och bar upp.

Vi grillade räkorna och sedan hade vi en sallad och nybakat bröd till dem.

Jag tog ett sista varv med Ixa och när mörkret kom gick vi ner och såg två avsnitt på serien. Sedan hoppade jag i säng.


Lite vågor på havet på morgonen.


Cala Cerrada var full av surfare som stod och vaxade sina brädor (om det är det som de gör på brädan🤔). Innan de skulle i vattnet.


Vilket tålamod de måste ha, att ligga och vänta in rätt våg och sedan försöka surfa på den.


Sedan gick vi runt udden och det blev genast lite lugnare.


Fredagsdrinken bestod av ett glas fyllt med partyis, ananasjuice, passionsfruktsirap och en torr Cava.


Räkorna upphettades lite snabbt på grillen.


Som vi sedan skulle ha i vår sallad.



Jag gjorde ett snabbt bröd i stekpannan som penslades med vitlökssmör och torkad persilja.

12 kommentarer:

  1. Grillade räkor har jag aldrig testat. Det låter väldigt gott måste jag säga. Har ingen aning om surfarna vaxar sina brädor. Det var säkert många som tröttnade på att stå och vänta på att det skulle bli deras tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott och det går snabbt med när man är hungrig 😀.
      Jag menade när de ligger på sina brädor i vattnet för att vänta in den rätta vågen 😉🙂.

      Radera
  2. Vilka härliga och njutbara bilder! Samma sak med maten. Så gott det såg ut.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skoj att stå och kolla på surfarna ett tag, och se vilket tålamod de har.
      Maten blev superduperbra.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Magiska bilder och så god mat! Bästa!
    KRAM Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var tomt på faten när vi ätit klart 😉😋.
      Kram

      Radera
  4. Wow vad gott! Jag har inte "vågat" köpa räkor här än... är så otroligt bortskämd med de västkustska. Men det där lät otroligt gott och banne mig ska jag kanske prova! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så får man inte jämföra. Men dessa langostinos är mycket goda tycker vi. Om man inte vill grilla dem utan äta dem som de är. Brukar jag lägga dem i en saltlag så de får lite mera smak som man är van vid från Sverige.

      Radera
  5. Hej Carin! Otroligt vackra bilder på Medelhavet. Som sammet!

    Alltid så festligt och gott hemma hos er!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, precis som hos er 😉😃.
      Kram

      Radera
  6. Maten ser jättegod ut men mest sugen blir jag på bröden.
    Kram Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bröden är så gott tillbehör och går så snabbt att göra med. De är som enklare naanbröd som jag gräddar i stekpannan och sedan penslar med vitlökssmör och strör över torkad persilja.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.