2023-07-12

Instruktioner

 

Costa Blancakusten är ju känd för ett toppenklimat och en hälsosam plats att leva på. Dess konstanta låga luftfuktighet som är bra mot hälsoproblem (artrit, hjärtproblem, lungproblem och hudproblem). Regionen har även två av Europas största saltsjöar som även de bidrar till det unika lokala klimatet. 

Men nu under denna vecka har vi haft en sådan hög luftfuktighet som legat mellan 70- 80%. Så man är liksom lite klibbidiklibbig hela tiden. Men har lästa att fr.o.m. torsdag så sjunker luftfuktigheten och även caliman avtar som är i luften just nu.

Vad hände här hos oss igår då. Inte så värst mycket faktiskt. Vi tog det mest lugnt. Men min lilla trädgårdsmästare (gubben) förklarade och visade, hur jag med de färglösa fingrarna 🙈 skulle göra med växterna när han är i Sverige. 

Men jag förklarade att det kommer nog att gå bra. För efter 40 år tillsammans så har jag väl gått livets trädgårdsskola med råge. Och om nu inte hela händerna är gröna. Så måste de ha en liten ljusgrön nyans längst ut i fingertopparna i alla fall 😉.


Har skrivit hela veckan att det varit soldis på våra morgonpromenader. Klart det har, för det är ju calima i luften.


Lite varmt igår, som sagt var. Men skugga och vatten är allt som behövs.


Vi åt en sallad igår med. Och till den hade vi kycklingklubbor och rött vin.


Tomater, sallad, gurka, jordgubbar, färsklök, bönor, ärtskott och balsamico på topp.

12 kommentarer:

  1. Jag tycker nog mig ha sett en liten nyans av grönt på dina fingrar. 😉 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det låter bra det 😉😄.
      Kram

      Radera
  2. Hög luftfuktighet tycker jag oftast är värre än hög värme. Just den där känslan av att vara klibbig är inte rlig.
    Även om dina fingrar inte är helgröna är jag säker på att du klarar uppdraget!

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man känner sig inte så jättefräch. Men man vet att alla går omkring och känner likadant.
      Det tror faktiskt jag med 😉😃.
      Fin dag till dig med.
      Kram

      Radera
  3. Jag ogillar verkligen känslan att vara klibbig. Och att knappt hinna ut ur duschen innan den känslan börjar byggas på. Men alla platser och väder har sina för- och nackdelar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte skoj alls. Men man får tänka att alla är lika klibbiga och det är bara att gilla läget 🙄😁.

      Radera
  4. Luftfuktighet är vad jag dealar med varje dag här, sååå inte roligt. Måste köra AC 24/7 för annars tar fukten över inomhus också. Förstår att du ser fram emot mer normalt väder för ditt område. Jag är helt säker på att du fixar blommor och grönt med bravur!! Inga problem. Som du säger, du har ju lärt dig mkt genom åren. Dina fingrar är nog grönare än du tror. Maten ser lika god ut som ... ALLTID! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor ju i stenhus här så det blir inte på samma sätt. Men AC:n sätts på, på kvällen. Dagtid går fläktarna i rummen.
      Ja tror att, eller vet att jag fixar blommorna 😉. Annars får han väl gå och leta nya i komposthögarna på gatan som han brukar 🙊😄. Jag bara skojade.
      Sallad är gott i värmen.
      Kram

      Radera
  5. Oj vad fuktigt! Vi har 36% nu och det tycker jag är ovanligt högt. Vi brukar ha under 20% den här tiden på sommaren. Hoppas både calima och fukt flyger all världens väg snart. Nog kommer växterna må bra under din övervakning och skötsel, det tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen fuktigt här nu, och hör inte till vanligheterna.
      Ja det får vi verkligen hoppas att de gör.
      Det tror jag också att de kommer att göra 😀.

      Radera
  6. Hej Carin! Du får hålla dig inomhus mitt på dagen och gå ut på morgnar och kvällar. Blommorna kommer du fixa lätt! Skönt att temperaturen kommer sjunka. För mig är 28° max. Minns när vi var på Parga förra sommaren, över 30° och jag sa aldrig mer. Mådde riktigt dåligt! Är nog åldern =) KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vad jag har gjort idag. För idag har det varit mer än klibbigt.
      Jadå, det kommer jag 😄.
      Har inte jättesvårt för värmen, och jag behöver inte vara ute när det är olidligt. Idag har det gått åt många liter vatten och duschat har både jag och Ixa gjort massor av gånger.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.