2023-07-26

IFK-blått (garn)

 

Verkar vara helt slut i Chinobutikerna. I alla fall när det gäller rent bomullsgarn. -Jo, för jag var på en liten rundtur i de närbelägna  Chinobutikerna. Men tyvärr utan framgång. Så det är väl bara att gilla läget och hoppas på, att vår butik som jag brukar handla garn i, får in det snart igen. Jag frågade när jag var där och skulle handla sist. Men då ryckte hon i kassan bara på axlarna och sa att hon inte visste.

-Ja, det var väl det som hände igår. För sedan var det lugna gatan här hemma hos oss.

-Jo förresten, Madridborna har kommit fick vi se igår. Det är grannar jag skrivit om tidigare här på bloggen. De har nämligen också en stor palm på deras gård som inte sköts.

De är inga permanentboende utan är här lite då och då bara. Palmen skjuter ut frökapselstänglar 2 gånger per år. Gubben har påpekat förr när de har varit här, att det varit dags att klippa palmen för den skräpar ner. Varje gång har de svarat att de har beställt tid att en ska komma och fixa det. Det kommer aldrig någon, och sedan har de åkt hem till Madrid igen.

Vi har även skrivit till vår samfällighet att vi är flera grannar som tycker detta är ett problem med dessa palmer som inte sköts av ägarna. Men tyvärr, det händer aldrig något.

Vi grannar tycker, att då får väl samfälligheten sköta detta och fakturera resp. ägare sedan.

Så vet vi att de gjort en gång till Madridborna. För den gången klagade många om både deras palm och skräpiga citronträd.

Det blev visst ett gnällinlägg. Men ibland måste man bara få gnälla lite. Känns lite bättre efter det.


Nu blir det ljusare senare igen. Så trafiken är igång nu på morgonen när vi tar vår promenad.


Solen går upp kl.07.00.


Halva biten avverkad på morgonpromenaden. Nu är det bara sista halvan kvar.


Inte ett blått garn i sikte. Alltså IFK-Blått.


Gick ju förbi Boulevarden på hemväg. Så jag tog en snabbsväng in på Alcampo. 


Hur många fröstänglar som helst i deras palm. Nu skräpar inte deras lika mycket in till oss, som vår grannes gör. Men om vinden ligger på åt vårt håll, så har vi skiten inne hos oss.



Jag bakade nytt rågbröd så vi får en frukostmacka på morgonen.

18 kommentarer:

  1. Vilken fin morgonpromenad med solen på uppgång. Vackert. Här är inget sommarskönt väder, så som man tänker tillbaka på : sitta utomhus och äta frukost t.ex. Nä det blir mycket tid i vårt inglasade uterum. Sitta och sticka/virka..... Tänker på dig och ditt efterlängtade blå garn. Hur svårt kan det vara där ?? Hoppas du hittar. Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här är det utomhus som gäller denna årstid 😉. Men vår inglasade altan är guld värd vintertid.
      Vi får hoppas de får in det igen.
      Kram

      Radera
  2. Känner igen det där med palmen. Beställt och någon sak komma som inte kommer eller kanske inte ens beställt.
    Jag köper också alltid bomullsgarn på Chinos. De brukar ibland ligga lite för sig själva. Så bra garn till så bra priser, men nu börjar det sina i mina förråd.
    Brödet ser gott ut.
    Ha det skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det senare tror vi mer på. Att de aldrig har beställt någon tid.
      Ja, de har jättebra garn och den här blåa färgen gillar visst fler än jag 😉😃.
      Det blev bra brödet, och idag blev det pepparpastej och gurka på.
      Detsamma till dig.

      Radera
  3. Med den färgåtergivning din bild har tycker jag att garnet på tredje hyllan uppifrån är IFK-blå.
    Kram Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser rätt Monica, men det var inte rent bomullsgarn tyvärr.
      Kram

      Radera
  4. Om de har gjort så tidigare (fakturerat klippningen dvs) så borde de kunna göra det igen tycker man. Trist med en massa skräp som är pga någon annan. Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en nyvald president i vår Community nu. Och tyvärr inte lika bra tycker vi som den som var innan.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  5. Jag tycker det är ett välbefogat gnäll för det är inte roligt när andras träd skräpar ner. Det borde vara en självklarhet att det åtgärdas. Har de fakturerat en gång tidigare borde det väl fungera även nu.
    Så gott med nybakat bröd på morgonen.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man tycker det. Vi får se om det händer något.
      Ja, det är det verkligen.
      Kram

      Radera
  6. Ja att det blå garnet går åt som smör i solsken förstår jag. Vem vill inte klä sig i IFK blått .
    Det märks att ni börjar få för mycket tid över för att störa er på småsaker.
    Ta en 🍺 istället och chilla. 🙄🥰😘🙄🥰 Lite frökapslar har väl ingen dött av
    ni har ju all tid i världen nu. 😜😜😜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vill väl alla 😁.
      Den här palmgrejen är ingen småsak för oss 🤨. Liiiite jobbigt att ha dessa frökapslar överallt, även inomhus.
      Men nu är det löst och Madridbornas palm ska visst bli klippt med.
      Så nu kan vi ta en bärs och chilla igen.

      Radera
    2. Great. Då är ni på banan igen 🥰🥰🥰🥰

      Radera
  7. Hej Carin! Det är bra att ni går ihop tillsammans i samfälligheten. Tycker det låter bra att ni fixar det och fakturerar dem. Inget konstigt med det.

    JA!! Det är viktigt att det blir rätt blå färg... IFK-bått!! Hoppas du finner det! Ska du göra en IFK-mössa eller halsduk?

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick ett mail nu idag att det stod att Madridbornas palm ska klippas. Nu får vi se vilken dag det blir 😉😀.
      Oooojaaa, det är viktigt 😉. Jag ska göra en "bucket hat" till.
      Kram

      Radera
  8. Gnälla ibland är skönt. Jag beställer mitt garn online, har hittat en butik som har återvunnet garn (welcomeyarn.pt). Finns inte så stort utbud, men det räcker för mig iaf och det känns bra att välja sånt garn. Nybakat bröd är så himla gott, var längesen jag gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det 😀.
      Okej, det lät ju som en bra grej.
      Nybakat är så himla gott. Här bakas det rätt ofta. I alla fall när frukostbrödet är slut.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.