2023-07-24

Så var söndagen

 

Först en runda med Ixa och sedan åt vi frukost och såg lite på nyhetsmorgon på tv:n. Lite datorhäng blev det med innan vi tog tag i söndagen.

Gubben stack iväg i pärlan på en blomrunda för att kolla till våra vänners blommor när de inte är här nu. Själv tog jag och gick upp på taket och lade mig i en solstol i skuggan.

Hade inte sovit så bra under natten. Varit vaken ett antal gånger under natten och jag har svårt att somna om igen. Men då är det finemang att man bara kan lägga sig i skuggan och ta igen den sömnen man missade på natten. 

Jag är inte behov av många timmar sömn egentligen. Sover väl mellan 6-7 timmar per natt och det räcker gott för mig. Bara jag känner mig utvilad när jag vaknar, då är jag nöjd.

När gubben var tillbaka blev det lite vattning av våra växter med. Själv tog jag fram virkningen en stund och tog några varv på den.

På kvällen såg vi en film på tv:n som jag kom på efter tag att den hade vi redan sett. Det är ju rätt nyligen som det hände med en annan film. -Jösses, ska man bli rädd för sig själv. Eller ta det med ro och kanske börja föra protokoll på filmerna man sett 😏. 


Snart dags att vända hemåt.


Nya citroner på G.


Snart kan vi börja skörda fikon.


Ett frö från en papaya som tagit sig.


Det kom inte bara ett skott ut på stubben från en bananplanta. Utan två 😀. 



En hittepåpasta med egenskördad purjo och gräslök i. Även bacon och en massa parmesan.

14 kommentarer:

  1. Så skönt med en siesta där på taket.
    Samma sak har hänt oss när det gäller serier så ni är i gott sällskap :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skönt att bli invaggad av fågelkvitter och grannars småprat.
      Då tar jag det med ro då 😉😁.
      Kram

      Radera
  2. Hittepå pastan såg så frestande god ut. Man kan inte hålla reda på alla filmer man sett. Nu när streaming kanalerna gör att man ser så mycket mer film än vad man kunde förr. Somna i solstolen i skuggan låter otroligt skönt. =)
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl så, tyvärr.
      Ja, det är väldigt skönt att ta en liten powernap där på taket.
      Kram

      Radera
  3. Jag blev galet sugen på pasta och bacon när jag såg din bild. Nästan så jag skulle gå till affären och shoppa lite ingredienser. Jag har varit så hungrig hela dagen fast jag ätit. Säkert gårdagens långa cykelrunda som ger sig tillkänna genom ökad aptit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ha ha 😁 ja, pasta är bra gott och passar både till vardag och fest.

      Radera
  4. Hej Carin! Att få sova 6-7 timmar är normalt, det är bra! Nätter när jag sover max tre timmar är vidrigt! Jag behöver mkt sömn, 6-8 timmar. Inte mer! Så mycket läckert ni har... färska fikon är så gott! Kul med egna citroner också. Såg att Vox har backar 33 mandat, SKÖNT!! Det ligger väldigt lika mellan blocken. Ingen har eget mandat. Ser lite ut som här hos oss.

    Hahaha... ja, det blir så mycket serier och vissa kriminalare blanda jag ihop. Obs! Detta känner jag igen, "det har vi redan sett-syndromet" händer även oss! KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl normal sovtid har jag förstått.
      Jo, det är nästan som i Sverige, faktiskt.
      Är filmen bra spelar det väl inte någon större roll att se den en gång till. Men när det är en kass film och den ena bara minns (jag), så är det mindre bra 😉😁.
      Kram

      Radera
  5. Jag sover helst 8-9 timmar. Och nu på sommaren blir det även 30-60min eftermiddagslur, så himla lyxigt! JAg har en man som minns allt vi sett, så ingen risk vi ser något dubbelt. Inte än i alla fall. Tror han även registrerar allt på imdb.com så han har backup ifall minnet skulle svika någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, ja alla behöver vi olika sömn. En middagslur är skönt ibland. Men det händer inte varje dag.
      Vilken tur du har som har en sådan man 😃.
      Här har vi inte någon backup precis 🙄.

      Radera
  6. Har din gubbe lite tips om hur man får en mangokärna att rota sig? Jag har ju ett andra hem här nere och tar sticklingar lite här och där, samt sått och fått fram små träd. I mitt område har någon ett mangoträd och det vore ju en dröm, men går bet på om det ens är möjligt.
    Har förresten målat lite tändsticksaskar, inspirerade av dina soluppgångar som snart kommer upp på insta.
    Hälsningar
    Jessica - jess.hage

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Gubben sa precis så här, som den här filmen visar som jag hittade på youtube. Här har du länken.
      https://www.youtube.com/watch?v=EE82GYyufjk
      Man torkar den stora kärnan och öppnar den och planterar den kärnan som är inuti den.
      Så roligt, ska kolla när du lägger upp.
      Ha en bra dag.
      Carin

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.