2023-07-31

Pizza 😋

 

Gubben fick ett sms från Mats som undrade om vi var hemma. Och det var vi, för klockan var väl bara lite efter 11.00 och då hade vi inte kommit ur startblocken ännu för dagen.

Det han kom med var en stor påse med passionsfrukt och en lite mindre påse med färska fikon. Sedan hade han lite andra kylskåpsprodukter med sig med. För han ska snart hem till Sverige och undrade om vi ville ha. Inget som jag tackade nej till. Utan jag bugade och bockade istället.

Jag hade inte tänkt ut någon middagsmat ännu. Men såg direkt, att idag så blir det pizza på de ingredienserna som vi fått.

Så när Mats gick igen satte jag en pizzadeg som fick jäsa hela långa dagen, tills det var dags att baka ut den.

Vi åt på kvällen på taket och satt sedan där och bara njöt av kvällen. Vi tog en snabbdusch båda två (tre med Ixa) med trädgårdsslangen innan vi tog kväller och gick ner. 

Gubben tog kvällspromenaden och jag röjde lite i köket och bäddade rent i sängen. Sedan kollade jag efter en film att se. Och om gubben får välja ska det gärna (jämt) vara en action. På sin höjd en thriller någon gång ibland.

Så jag letade efter en action men hittade en thriller som nyligen hade kommit in på Netflix. Men vilken skitfilm det var och det var vi överens med båda två. Så det var tur att den bara 1 1/2 timme lång. Jag tror inte heller att det går att hitta så här stora B:n. Men en riktig B-film det var det helt klart. Den heter "Mother´s Day". 


Många som var på stranden och badade igår morse.


Och de såg självklart på soluppgången med.


Och när solen gick upp så gick fiskaren hem.


Nu får passionsfrukten ligga och mogna till sig.


Och några fikon använde jag till pizzan.


-Jo, jag gjorde två pizzor. Men den andra får bli restmiddag idag.


Jag fräste en rödlök och en gul lök i rödvinsvinäger och vit balsamico.


Värmde lite honung och hade timjan i den. Som sedan skulle ringlas över pizzan.


Lade på olika ostsorter på pizzan. Chévre, parmesan, mozzarella bl.a. In med pizzan en stund på 250 grader.


Sedan ut med plåten och garnera det sista på pizzan innan den ska in en sista gång och bli klar.


Sedan är pizzan klar för att ätas. Olika ostar, fikon, valnötter och löken.


8 kommentarer:

  1. Om man bortser från getosten så var det en pizza helt i min smak. Smidigt att dela med sig av matvarorna för det känns ju onödigt att kasta.

    Önskar en fin måndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, och det är jättesnällt att man gör så.
      Ha en bra måndag du med.
      Kram

      Radera
  2. Hej Carin! Fantastiskt bra att de kommer till er när de tömmer kyl och skafferi innan hemfärd. Den pizzan ser riktigt smarrig ut! KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blandning på pizzan. Getost går bort för mig och jag har aldrig provat varma fikon. Våra är inte mogna än och det är bara jag som tycker det kan vara gott med något som smakar fikon. Det är lite för sött för att jag ska äta mycket av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte heller getost förr men faktiskt lärt mig under åren. Och till fikon är den supergod tycker jag.

      Radera
  4. Vilken tur att er vän kom med lite godsaker och inspiration till middagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev toppenbra med sakerna som han lämnade.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.