2023-07-03

Fick lite gjort

 

När gubben efter frukosten stack iväg för att kolla till blommorna hos våra vänner som inte är här. Då tog jag tag i lite köksarbete. Jag gjorde ny kombucha och fyllde den färdiga på flaskor, som jag smaksatte med blåbär denna gången. Sen var ingefärsshoten slut, så det var bara att fixa till en ny flaska av det med.

Jag var klar i köket när gubben var tillbaka och då gick vi upp på takterrassen och sedan blev vi kvar där resten utav dagen. Och vi gjorde nästan ingenting mer än att vi åt, spelade lite spel och slappade. Det fläktade skönt där under pergolataket så det gick ingen nöd på oss.

På kvällen blev det lite tv (såg en actionfilm) innan vi hoppade i säng.


Strax innan solen stiger upp ur havet.


Ixa har precis doppat tassarna i vattnet. Sedan kom det en hund som var mera intressant.


Den här bevattnade gräsplätten är rätt skön att vila sig på en stund.


En flaska med ingefärsshot och fem flaskor blåbärskombucha.

Gjorde denna middag igår. Du hittar receptet här. Men jag hade inte torsk utan jag tog merluza (kummelfisk) som vi hade i frysen.

14 kommentarer:

  1. Ännu en bra och behaglig dag!
    Önskar en fin måndag nu.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Både kombucha och ingefärsshot. Det låter väldigt hälsosamt. Har aldrig druckit kombucha.
    Skulle kanske prova.
    Ha en riktigt bra vecka nu.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något som måste finnas i kylen. Jag köper aldrig min kombucha utan gör den själv.
      Hälsosamt 🤔 kanske 🙄, men tron att det gör nytta 😳 känns bra.
      Ha en fin vecka du med.
      Kram

      Radera
  3. Jag gissar att det är skönast att göra så lite som möjligt när det är som varmast. Önskar er en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill väl inte sätta igång med de slitsammaste grejerna precis.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Ni ser ut att ha det varmt där, då man tittar på väderprognosen.
    Men fint att det fläktar på takterrassen, så blir det inte för mycket av den goda värmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har över +30 om dagarna så det är rätt skönt att det fläktar.

      Radera
  5. Hej Carin! Duktig du är, kombucha och ingefärsshot. Inte så lätt att göra. God mat också. Älskar rödbetor.
    Ha en fin kväll! KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du fel, för det är inte svårt alls.
      Kombuchan sköter sig själv i några veckor på bänken innan den tappas upp på flaskor. Och ingefärshoten går snabbt att göra. Riva ingefära och låta den sjuda ihop med vatten på spisen. I med lite honung och sedan citronsaft när det svalnat. Klart 😉😀.
      Vi gillar också rödbetor och det var jättegott till fisken.
      Kram

      Radera
  6. Fläktande vindar är skönt i värmen. Vi har altanen mot väster och därifrån kommer oftast de något svalare vindarna på kvällen. Om vinden kommer från öster (från ert håll) brukar det vara varma vindar från inlandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är underbart denna årstid med lite fläktande vindar.

      Radera
  7. Den "torsken" såg riktigt god ut!
    Kombucha däremot har jag aldrig fått riktigt kläm på, men ingefärashot den sitter fint. Jag borde också göra mig en omgång.
    Kram Kaja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var supergod.
      Det tog ett tag innan jag fick in snitsen på att göra kombucha. Men nu blir den bra när jag gör den.
      Ingefärshot är ett måste på morgonen till frukosten.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.