2022-02-14

De va söndagen det


Söndagen blev sådär lugn och skön som jag hade tänkt mig den. Bäddade rent i sängen och körde en maskin tvätt. Hängde tvätten på terrassen i solen. Lite blåsigt igår men kom man i lä var det underbart skönt i solgasset.

På förmiddagen kom Ulrika och Mats förbi på en 11-fika när de var ute gick en promenad. Jag trixade ihop en Alla Hjärtans Dags semla till kaffet. -Jo jag vet, att det är idag det är Alla hjärtans dag. Men en semla/bakelse till fikat en dag innan, är nog ingen fara på taket. För man kan väl aldrig ge för mycket kärlek.

När Ulrika och Mats gick vidare efter kaffet tog jag min bok och la mig under den fladdrande tvätten på takterrassen. Läste några kapitel i boken och tog en liten siesta i solen innan jag knallade ner och började med maten.

Det blev en liten kylskåpskoll och av kollen blev det en röra som frästes på i stekpannan innan den bakades in i små piroger.

När vi ätit blev det lite OS-tittande och senare på kvällen en film i gubbens favoritgener "Action". Hoppade i säng efter filmen och somnade rätt snart.


Mixade en påse sötmandel, florsocker och lite vatten så det blev mandelmassa. Klippte upp den färdigköpta bullen och fyllde den med mandelmassan. På med grädde och sedan jordgubben som jag försökt forma till ett hjärta.


Lilla Whisky låg och sov under bordet.


Vad hittade jag i kylskåpet då? -Ja det var bönor, champinjoner, lök och rester från rödkålssalladen. Ner med det i stekpannan och så en redning över det.


En klick av röran på den färdigköpta pajdegen. Toppade med parmesanost ost innan den veks ihop.



Penslade pirogerna med ett uppvispat ägg och strödde den sista parmesanosten på topp innan de åkte in i ugnen för att gräddas.

10 kommentarer:

  1. Ha en fin Allahjärtans Dag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så gott det såg ut. Och så fina alla hjärtans dag bakelser du gjorde. Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka fina dan-före-alla-hjärtans-dags-semlor du fick till :-) Maten såg som vanligt väldigt god ut :-)

    Ha en finfin start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kunde man ju kallat semlan 👍.
      Ja det var gott 😋.
      Detsamma till er.

      Radera
  4. Vilken delikat fastlagsbulle och middagen den såg inte sämre ut den. Du kan verkligen trolla med resterna.

    Kram och glad alla hjärtans dag <3

    SvaraRadera
  5. Så fina semmelbakelser du bjöd på! Ser jättegoda ut och självklart kan man fika och visa lite kärlek vilken dag som helst ;) :) Pireogerna såg inte heller dumma ut! =)

    Så fin sele vovven har! Elle rom det bara är en "väst"? ;) Fin var den i alla fall, gillade tygerna!
    Ha en fin tisdag!
    Kram/maria

    SvaraRadera
  6. Kärlek kan man strössla lite när som helst med.
    Ja han är go lille Whisky.
    Fin tisdag till dig med.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.