2023-05-10

Broken English

 

Igår på morgonpromenaden kom det framspringande en hund som var lös mot mig och Ixa. Men den stannade en bit ifrån oss, och Ixa satt snällt kvar vid min sida som jag kommenderat henne att göra. Matte till den andra hunden kom och kopplade upp den. Jag förklarade på engelska (för jag såg att hon inte var spansk) att min hund inte ska hälsa på allt och alla  som vi möter. Är du svensk? säger hon då. Förmodligen låter jag inte som en britt, eller så är min engelska inte så superduper som jag tror 😬. Det sistnämnda är nog det mest rätta. I alla fall så pratade vi mattar med varandra en stund på avstånd. Hon tränade sin hund på att vara lös och följsam vid hennes sida. Och hon tyckte tidiga morgnarna passade ypperligt när det inte är så mycket folk och hundar ute.

Ixa och jag fortsatte vår promenad ner runt Punta Primastranden för att kolla alla hus som håller på att byggas där nere på udden. 

När vi var tillbaka hemma igen blev det som vanligt frukost, blogginlägg, kaffe och en dusch.

Sedan vet jag inte riktigt var dagen tog vägen. Men vi var inte utanför grinden mer än när Ixa skulle gå sin promenad.

Lite soldis på vår morgonpromenad.


Inte många som var ute vid havet i Punta Prima.


I de här husen har man varit och lossat möbler i när jag var flyttgubbe ett tag när vi flyttade till Spanien.


Såg en grej på instagram som jag apade efter. Man klickad ut honung på ett bakplåtspapper.


Lade skivad frukt på klicken. Klippet jag såg hade de persikor. Jag fick ta äpplen som vi hade hemma.


Sedan skulle man täcka klicken med smördeg. Jag hade en rund smördeg. Så det blev lite lappande med degen över frukten. Sedan penslade jag degen med ett uppvispat ägg.


In i ugnen på 200 grader i ca. 17-20 minuter. Man ser när de är klara. När degen börjar få fin färg. Sedan kör man under stekspaden och vänder på bakverket. Pudrar med florsocker. Jag tog kanel med eftersom det var äpplen jag hade på mitt bakverk.



Sedan var det bara att hugga tänderna i dem och njuta med en kopp kaffe till.

12 kommentarer:

  1. De där har jag också sett fast med lök och timjan och balsamvinäger med. Kram 🙂👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud så gott det lät då. Det får man testa någon gång.
      Kram

      Radera
  2. Jag har alla ingredienserna hemma! Ska prova att göra dem till helgen. Tack för receptet!
    Ha det fint.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, De var försvinnande goda 🙊 tyckte både jag och gubben.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Enkelt att göra om man blir sötsugen :)
    Kram A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och det stillades för stunden 😉😀.
      Kram

      Radera
  4. Din engelska behöver inte alls vara dålig men den svenska accenten har en tydlig tendens till att lysa igenom. Den tar man inte miste på om man själv är svensk.
    Mmm... Det lät farligt gott kan jag säga så det är nog bäst att jag inte testar ;-)

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det vara med 😉😁.
      De var försvinnande goda 😋 faktiskt.
      Kram och fin onsdag till dig med.

      Radera
  5. Det är verkligen så, man kan höra att det är en svensk direkt då man hör en svensk snacka engelska (inkl mig själv som har klar accent efter 30 år i US). Lite kul ju! HIHI! Det är lätt att känna igen tyskar, fransmän och ryssar också på deras accenter. Exakt, det betyder verkligen inte att du talar dålig engelska. Men du, dina kakor, så goda de ser UT!! MUMS!!! Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker i huvudet nu hur det låter 🙈. Östgötaccent på engelskan 🤣. Verkligen vackert 🙉.
      Kram

      Radera
  6. Hej Carin! Hundar ska inte gå lösa... man vet aldrig vad som kan hända. Ja, de brukar höra att vi är svenskar när vi pratar engelska. Det har jag varit med om några gånger haha! Så mycket gott man kan göra med smördag. En gång gjorde jag med färska jordgubbar och vaniljkräm. MUMS! KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man ordentlig lydnad på sin hund tycker jag det är okej.
      Ja, det finns mycket gott man kan fixa till med lite smördeg.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.