2023-05-01

Valborg

 

Vi tog söndagen med ro. Vi skulle inte iväg och se på någon majbrasa, för så firas inte sista april här i Spanien. Den firas inte alls, men första maj däremot är en röd dag, som den är på många fler ställen i världen.

Så vi gjorde helt enkelt ingenting. Utan bara det vi själva ville. Så jag läste en stund, gubben plockade lite med blommorna. Sedan blir man lite trött av att inte göra någonting också. Så en skön powernap blev det med i solstolen.

Igår var det inte heller lika varmt som det var dagen innan. Ingen tryckande hetta utan en vanlig sommardag. För våren har passerat här för länge sedan. Inget blommande eller grönt längre på allmänningarna som finns runt omkring. Där är det visset och bränt. De som blommar nu är det folk har i sina trädgårdar som sköts med hjälp av vattning.

Dagen rullade på och helt plötsligt så var det kväll igen. Då blev det Robinson och Mästarnas mästare.


Vattenpölarna som blivit under natten utav regnet, var Ixa väldigt nyfiken på.


Snart hemma igen från promenaden.


Det blev en vegetarisk gryta till middag.


Nu blommar passionsblomman.


Jättelänge sedan jag gjorde fröknäcke. Så det passade jag på att göra. För det ville jag 😊.



Hittade ett nytt recept som man inte hade majs eller rismjöl i smeten. Utan bara en matsked fiberhusk. Det blev väldigt sprött och gott.

10 kommentarer:

  1. Det var lite lättare luft igår och en bra söndag. Fröknäcke var längesen jag gjorde. Det blir kanske i veckan nu när du påminde mig. Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen 👍.
      Det tycker jag du ska göra. Man kan nästan äta det som snacks, tycker jag.
      Detsamma.
      Kram

      Radera
  2. Låter som en bra dag. Så härligt att ni har det varmt. Mindre kul dock att allt är visset och bränt nu. Låter som det behöver komma en hel del regn. Fröknäcke är gott men det är några år sedan som jag gjorde det nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt att värmen är här. Men tyvärr så blir allt bränt av värmen.
      Och regn det behövs verkligen.
      Det här blev jättebra utan mjöl och bara fiberhusk.

      Radera
  3. Då är det sommar hos er nu ett bra tag framöver. Vi får nöja oss med vår men i dag är det riktigt skönt.
    Det var länge sedan jag åt sådant knäcke men visst är det väldigt gott.

    Önskar en fin 1:a maj nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu har vi sommar ett bra tag framåt. Som ökar i värme ju längre in i månaderna som vi kommer.
      Ja, det är väldigt gott.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! God vacker mat som vanligt hos dig. Fröknäcke måste jag baka någon dag, så gott! Passionblomman är vacker... och läcker bild på Ixa från trottoaren med speglingen från vattenpölen. KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröknäcke är så gott, nästan som snacks.
      Vi får hoppas det kommer någon frukt nu med.
      Hon tyckte vattenpölarna var lite läskiga.
      Kram

      Radera
  5. Som jag sagt förut så ser all mat du lagar alltid lika god ut. Det gäller även frö knäcket som ser sprött och gott ut.
    Det är skönt att inte ha en massa måsten, bara ta det lugnt och kunna njuta av livet. Och en powernap är ju aldrig fel.
    Ha det bra i solen och värmen. Önskar det kunde bli lite värme här också.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och knäcket blev väldigt sprött och gott. Det måste bero på fiberhusken.
      Nej, det är skönt, men det får inte bli massor av dagar som är sådana.
      Ska hålla tummarna för att vädret blir bättre.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.