2023-05-16

Nytt i spisen

 

Jag och Ixa stannade hemma när gubben skulle iväg och uträtta en del ärenden. Kände att det kommer bli för mycket bilåkande för Ixa om vi hänger på. Så vi höll ställningarna hemma medans gubben var iväg.

Så när de vardagliga sysslorna var gjorda satt jag igång och pysslade lite. Jag ville fixa en ny ljuslykta till den öppna spisen. För de som stått där ett tag nu började bli lite lortiga. De var dessa som jag gjorde i början av året av bakplåtspapper. Det faller fortfarande ner lite sot i den öppna spisen (förra ägaren eldade alltid vintertid i den) när det blåser massor. 

Gubben var tillbaka på eftermiddagen igen och då tog vi och gick upp på takterrassen och spenderade lite tid där. Vi åt middag och slappade lite innan vi gick ner där ifrån.

Vi spelade som vanligt lite spel innan vi satte oss vid tv:n och tog kväller.


Det är väl förmodligen någon militärövning. För flottan ligger fortfarande kvar utanför Punta Prima.


Ugnsrostad rödkål, vattenmelon, Stekta kikärtor med soltorkade tomater, lite stekt potatis och stekt färskkorv. Och ärtskott på topp.


Blåste upp en ballong. Doppade bomullsgarn i skol-lim som jag spätt ut lite med vatten. Virade garnet flera varv runt ballongen. Lät den torka i solen och sprayade den sedan med matt svart färg.


Tyvärr gick luften ur ballongen innan den hunnit torka helt och hållet. Så den sjönk ihop lite på toppen.



Men det var bara att vända den fula sidan inåt i spisen. Det blev ett vackert sken av ljuslyktan.

14 kommentarer:

  1. Du kan du! Fin!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, alltid kul att forma till något nytt 😉😀.
      Kram

      Radera
  2. Mums för vattenmelon. Ljuslyktan blev snygg. Ha det! Kram 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra gott med vattenmelon.
      Tack.
      Detsamma, kram

      Radera
  3. Wow, så fin den blev och vilket härligt ljus den sprider. Bra jobbat som vanligt :D

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det blev ett härligt ljus som den spred.
      Fin tisdag till dig med.
      Kram

      Radera
  4. Oj så fina. Minns att jag gjorde liknande när jag var ung och gjorde fönsterlampor av. Typ orangea. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊.
      Okej, det är skoj att pyssla.
      Kram

      Radera
  5. Du är så kreativ! SÅ snyggt det blev! Jättefina. Jag minns också att jag pysslade med ngt sånt, kanske under skoltiden. Får lust att prova. älskar ljuset den sprider. Sen, med risk för att låta som en gammal repig skiva, men din MAT. SÅ gott. Kramar från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att pyssla och skapa.
      Ja, det blev ett vackert sken av den i spisen.
      Tack, snälla du.
      Kram

      Radera
  6. Vilken fin ljuslykta du gjort! Märks inte att den fallit ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var inte massor. Men vände den sidan inåt 🙈.

      Radera
  7. Hej Carin! Mysig lykta. Minns att jag gjorde en sådan ballong när jag gick på lekis. Tyckte den var så fin och att det var som trolleri. Tror vi använde tapetklister. Du är så pysslig, älskar't! Jobba du som förskollärare innan? KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte varit förskollärare.
      Har mest jobbat på kontor mina arbetsår.
      Men jag var dagmamma några år när vi bodde i Loddby. Det var mina roligaste arbetsår, faktiskt. När man fick leka, pyssla, baka och vara ute med barnen. Inte sitta bakom ett skrivbord och hålla på med siffror och dyligt.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.