2023-06-11

En runda men inget köp

 

Jag och Ixa startade dagen med en tidig morgonrunda. Bäst att passa på innan solen kommit upp ordentligt så det är behagligt för Ixa att ta en promenad. För igår hade de lovat temperaturer äver +30 på dagen och det gillar hon inte.

Gubben tog en sväng med pärlan och uträttade några ärenden och när han var tillbaka tog jag en snabbsväng på marknaden. Tänkte se om jag kunde hitta några jordgubbar. Jo, det fanns gubbar men de såg inte sådär fräscha och nyplockade ut precis. Så det blev inget köp, men en påse churros tog jag med hem till mig och gubben.

Gubben styrde lite i trädgården och jag satte mig på takterrassen och virkade. Men jag fick lägga det åt sidan, för man blev så svettig i händerna och garnet var inte så samarbetsvilligt då på virkkroken.

På kvällen grillade vi och jag gjorde en sallad till köttet. En sallad som jag inte tidigare har gjort någon gång. Men den blev väldigt fräsch ihop med köttet.


Himlen var så vacker när vi gick ner mot havet.


Hej, hej solen och välkommen fina lördag.


Inget inköp på marknaden. Bara en snabbglutt i stånden.


I skuggan under bordet trivs Ixa bäst mitt på dagen.


Gubben skördade vitlöken igår med.


På kvällen när grillen tändes. Sippade vi på ett glas vin och doppade några kex i guacamole.


Hyvlade en zucchini på mandolinen. Delade några körsbärstomater. Hade i en liten hjärtsallad och ärtskott. Saften från en citron och citroncest. Olivolja, flingsalt, blandpeppar och parmesanost. Rörde runt allt och lät det stå en stund och dra sig.



Verkligen en fräsch sallad till kalkonfilén.

6 kommentarer:

  1. Vi såg dig med churrospåsen i högsta hugg. På avstånd dock. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej....bestämda steg hem innan de kallnade.
      Kram

      Radera
  2. Tack för tippset om salladen. Den skulle jag gärna testa. Kan tänka mig att den passar bra både till kött och fiskt.
    Även vi tar långpromenaden lite tidigare för det passar Miss T bäst.

    Önskar en fin söndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag med att den passar till både och.
      Ja, för det är inte lätt att hitta en promenad mitt på dagen i bara skugga precis.
      Detsamma.
      Kram

      Radera
  3. Hej Carin! Den salladen kopierar jag direkt! Låter jättegod! Köpte två kartonger jordgubbar i fredags. De var goda! KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
  4. Ja det såg gott ut. Låter som en fräsch sallad.
    Förstår att Ixa håller sig i skuggan under bordet. Smart vovve.
    Kram Carina

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.