2023-06-12

En vanlig söndag

 

Det hände inte så värst mycket igår här hemma. Gubben stack iväg på en vattningsrunda hos vänner som inte är här just nu. Jag och Ixa hoppade den bilresan och var hemma istället.

Så jag plockade in tvätten som legat färdigvikt på sängen i gästrummet nu ett par dagar. Det var toppen när brorsan var här, för då åkte tvätten in där den skull vara med en gång. Vilka latheter man skaffar sig för vissa saker egentligen. Jag virkade lite också i skuggan uppe på takterrassen så garnet inte skulle trilskas med mig på virkkroken. För virka och bli svett i händerna var ju ingen hit precis.

Vi tillbrigade resten utav dagen där på takterrassen och när kvällen kom tog vi kvällsfikat på altanen och sedan såg vi en film på Netflix.


En antydan till att en sol är på väg upp nere vid havet.


Och det hade den när vi kom ner till Punta Prima.


Det blev fisk i ugn till middag.
Jag hade fisken abadejo som är en lyrtorsk.
Jag stekte rödlök i smör och lade det i botten på formen.
Strimlade med madolinen även lite purjolök och lade den över rödlöken.
Sedan halverade jag körsbärstomater och lade dem på löken.
På det lade jag fisken och saltade, pepprade och saften från en halv citron.
Blandade crème fraiche och matlagningsgrädde med en klick senap. Bredde ut smeten över fisken och in i ugnen på 200 grader i ca. 15-20 minuter.
Garnerade med citronhalvor och gräslök. Vi åt fisken med ris till.

Svårt att se på bilden för att grannens palm är i vägen. Men molnen på himlen såg ut som det var ett kort från landskapet Lappland.

Kaffe och glass på altanen innan filmen.


Spionen Francis Manner och flera familjer mördas under en attack på ett amerikanskt område i Riyadh.
 FBI-agenten Ronald Fleury utpressar den Saudiarabiska konsuln för att få genomföra en fem dagar lång utredning på platsen.

4 kommentarer:

  1. Så god fisken låter, blev väldigt sugen på att göra något liknande. Tack för inspirationen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev riktig god faktiskt.
      Fisk är ju så himla gott med.

      Radera
  2. En bra söndag får man väl säga.
    Tack för tipset om fisken. Lät som en riktigt god rätt.

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var helt okej, och fisken var mycket god.
      Fin måndag till dig med.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.