2023-06-28

Tisdag rätt och slätt

 

Igår så hade vi en skön chilldag. Så vi gjorde bara det vi ville och inga måsten. -Jo såklart ett måste fanns det under dagen, och det var middagen. För vill man inte gå iväg och äta så är det ett måste att göra middag. Men det blev en enkel sådan och inte ett dugg betungande. Men det tycker jag aldrig det är att stå i köket och fixa till något gott att stoppa i munnen.


-Matte, vi ska väl inte gå nu. Jag vill kolla lite till.


En tom hundstrand när solen gick upp.


Istället för att sätta purjolöksroten i vatten när man skär bort den från purjolöken, så att den växer lite till. Så har gubben satt ner dem i jorden istället. Och då blir det även grönt på dem igen.


Fikonen börjar växa till sig nu.


Även citronerna.


Snabbt och enkelt. Kycklingklubbor som skötte sig själva inne i ugnen. Och en ljummen potatissallad till dem.


Inte sett till någon passionsfrukt ännu. Men blommor har vi fått en del.



Kallkaffe är lite måste nu när det är varmt. Jag kokar upp ett par koppar kaffe (starkt). Har i honung i det varma kaffet och rör om och låter det svalna. Man kan ha strösocker i om man vill det istället. Låter kaffet svalna och ställer det i kylskåpet. När det är kallt häller jag upp kallt kaffe i ett glas och lägger i is också. Sedan skummar jag havremjölk och fyller upp glaset med det. Rör om med en sked och sedan är det klart att dricka.

8 kommentarer:

  1. Vilken underbar växtkraft det är. Iskaffe är väldigt gott och läskande i värmen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det och iskaffe passar utmärkt i värmen.
      Kram

      Radera
  2. Iskaffe är perfekt när det är riktigt varmt.
    Ibland blir den enkla maten väldigt god så det behöver inte vara så konstigt.

    Önskar en fin onsdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. javisst är det.
      Nej det behöver ju inte det.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Ja, nu hittade jag rätta bloggen och jag har troligen varit här förr.
    Den enda skillnaden mellan adressen till denna blogg och till andra jag hittade tidigare är bokstaven "o" mellan hallonoblabar. Bägge är annars blogspot.com-bloggar - men huvudsaken att jag nu hittade rätt!

    SvaraRadera
  4. Hej Carin! Så roligt att se att man kan återfå purjolök, supersmart! Passionsblomman är så vacker och färska fikon, mums! Jättegott! Ha det fortsatt chill! KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir inte som en ny purjolök i formen, men smaken är densamma.
      Ja den är så vacker passionsblomman.
      Det ska bli gott med fikon när de är klara.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.