2024-02-04

Fixarlördag

 

Vi gick inte iväg och tog någon marknadsöl igår, utan vi var hemma hela dagen. Vädret bjöd på sol så det fanns inget att klaga på.

Vi fick besök av Mats och Whiskey som hade varit ute på en förmiddagsrunda. Så vi bjöd på fika och hundarna fick skoja lite.

När de gick satte jag mig och målade ett tag. När jag kände mig klar med måleriet, blev det köket jag hamnade i.

Det var dags att göra en ny kombucha och ingefärsshot igen. De här två sakerna är något som alltid måste finnas i kylskåpet. Tror jag har nämnt detta tidigare. Om det nu stärker mitt immunförsvar det vet jag inte. Men tron på att det gör det, räcker långt. Så två shots om dagen tar jag varje dag. Sedan tar jag två vitaminpiller också. Magnesium och en vitamintablett för kvinnor över 60 år. Den vitamintabletten köper jag i Sverige när jag är där. Äter ni några vitaminer eller dricker ni några hälsodrycker?

Vi har även gjort två andra hälsodrycker 😉😁 Limoncello och Mandarinlikör. Som nu ska stå och gotta till sig ett tag innan vi silar bort skalen från dem.

På kvällen blev det ett tag vid tv:n men vi såg inte på Mello utan vi såg ifatt det vi missat under veckan som vi följer.


Det blev hemmagjorda semlor utan lock till kaffet.


Mandarinlikör.


Limoncello.


Jag smaksätter min kombucha med jordgubbar just nu. 



Sedan får flaskorna stå på köksbänken ett par dagar. Jag luftar dem varje dag så inte kolsyran smäller korken.

14 kommentarer:

  1. Limoncello är en hälsodryck jag gärna intar någon gång ibland :) Annars blir det inga tillskott eller särskilda drycker. Vill tro att jag får i mig vad jag behöver med våra egna odlade grönsaker och frukter. Om så inte är fallet så är jag direkt på att tillsätta vad som skulle behövas. Underbart med solen som skiner oavbrutet (idag också iaf). Ha en fin söndag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kall Limoncello är riktigt gott.
      Det tror jag att du får. För grönsaker är det mycket nyttig i.
      Vi har haft sol idag med och det är toppen.
      Hoppas din söndag har varit bra. Det har min 😀.
      Kram

      Radera
  2. B12 tar jag varje morgon och så dricker jag ett glas vatten med MSM, en organisk svavelförening som stärker bl a skelett, hår och naglar. Mitt hår har fått mycket bättre kvalitet under åren jag använt MSM, och mina naglar som alltid varit bräckliga mycket hårdare. Sen knarkar jag råa grönsaker, broccoli, morot och spenat- och andra gröna blad. Och en halv grape ingår i min frukostritual. Trivs med mina val och är mycket sällan förkyld. Sen att jag har min dumma ischias, det är en annan historia:
    Ha det gott med dina val.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att googla vad MSM var för något.
      Här äts det mycket grönsaker med. Och vi är sällan sjuka här hemma heller. Peppar peppar....
      Jag har haft känning en gång av ischias för länge sedan. Och det var inget skönt alls.
      Detsamma till dig 😀.
      Kram

      Radera
  3. En vitamintablett slinker ner här lite då och då. När jag jobbade så gjorde skolans restaurangchef ingefärashots till alla under hela pandemin. Kanske hade de effekt kanske inte men vi mådde inte sämre av dem.
    Så gott med fatlagsbulle!

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När pandemin kom började jag att ta min ingerfärsshot regelbundet. Och inte lite då och då som innan.
      Huvudsaken man tror på det man tar.
      Den var god men jag tycket det blev lite mastigt de sista tuggorna.
      Hoppas din söndag har varit bra.
      Kram

      Radera
  4. Hej Hallå Carina! Så mycket gott ni gör! Limoncello i ett stort tapkärl, OMG så gott och farligt lätt-tillgängligt! Och Mandarinlikör... så smarrigt! Inte konstigt att du kan få ihop så många påhittiga fredagsdrinkar. Jag har köpt kombucha några gånger av en tjej i Jursla, Kvillinge Ekologiska. Det ska vara nyttigt och bra, men det är inget jag har fastnat för.

    Jag äter två godisliknande "gummy vitamins" - Care Berries, som ska vara bra för hår och hud. Jag kan inte vara utan dem. Ögonfransarna är längre och min hy känns "yngre". Under vinterhalvåret äter jag även ett piller med D3+K2. Ett kosttillskott mot mörkret. Hoppas det funkar i alla fall. Känns ok!

    Soft söndag till er! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bli gott att ha i Cavan med en massa is i tex.
      Från Katrin kanske? Gubben jobbade ihop med henne ett tag på Blomsterlandet.
      Huvudsaken man själv tycker att det känns bra så är det ok.
      Detsamma till er.
      Krama

      Radera
  5. Jag äter vitaminer i perioder. Just nu skulle jag behöva äta magnesium då mina fötter krampar var och varannan dag. Limoncello låter riktigt gott. Har ingen aning om vad det innehåller, haha, men det låter gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter magnesium för jag hade besvär med krampande fötter och vader när jag tränade mycket.
      Limoncello består av citroner, vodka och socker som får ligga och dra. Sedan blir det en god likör av det som man kan dricka som den är med en isbit i. Eller dricka ihop med bubbel tex.

      Radera
  6. Limoncello är så gott och trevligt att göra själv
    Tar vitaminer..eller startade nyligen då jag alltid var så genomtrött. Ingrfärsshot är en favorit men kombucha gillar hag jnte alls.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en läskande likör och kul att göra själv med.
      Smaken är som baken 😉😀 och tur är väl det.
      Kram

      Radera
  7. Hej, har du köpt kombucha svampen här nere ? Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag fick den av en vän här nere.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.