2024-02-20

Bara en massa svammel

 

Rutiner det är alltid bra att ha lite till mans. Men sedan tror jag inte att man ska skapa rutiner för allt som man gör i sin vardag. Då tror jag att det skulle bli tråkigt. I alla fall i mitt liv. För lite spontanitet i sitt liv vill man också ha.

Men tillbaka till rutiner då. Rutiner som jag tänkte på är när vi skaffade Ixa. Med hennes rastningar tex. och jämförde med hur vi gjorde i Sverige när vi hade hund.

Egentligen går det väl inte att jämföra då och nu, men det gjorde jag.

I Sverige började morgonen med en kortare runda med våra hundar. Så att de gjorde vad de skulle. Sedan hem och ge dem mat och åka vi åkte iväg till jobbet.

Kom hem från jobbet och släppte ut dem för en snabbrastning på vår gård eller på gärdet som angränsade till vår trädgård.

Gjorde i ordning maten och de åt. Sedan blev det en långpromenad. Oftast gick vi en långpromenad och mötte upp husse vid hans jobb. Antingen gick vi hem eller åkte bil med husse om han hade tagit den till jobbet.

Sedan blev det en sista kissrunda när vi skulle hoppa i säng.

Nu med Ixa blir den längsta rundan på morgonen. Så när vi går upp och ska gå ut, får hon lite torrfoder innan vi går iväg. Så hon inte går på tom mage när vi går långt. Varför det har blivit att vi går långrundan på morgonen beror på värmen.

När vi kommer hem igen får Ixa sin mat och vi käkar frukost. Sedan blir det en runda på eftermiddagen. Men när värmen är som hetast mitt på sommaren. Så gör hon hellre en kiss på gården och går in och lägger sig igen.

Sedan blir det en kvällsrunda och med kvällsrunda menat kan den bli av från 18.30 beroende på hur trött vår lilla Ixa är. För hon är väldigt kvällstrött.

Sedan blir det en sista kiss innan vi hoppar i säng. Ibland vill hon inte gå ut ens än gång. Men det har blivit bättre med det.

Ja, vad ville jag få sagt med detta då 🤔 inte så värst mycket. Rutiner är bra att ha. Och sedan blev det något att skriva om. När det inte händer så mycket här just nu.



Det hon kollar på är en cypresskotte.

10 kommentarer:

  1. Rutiner är praktiska men ibland ändrar vi dem under resans gång. När vi jobbade så togs långpromenaden alltid när vi hade kommit hem. Numera tar vi den vid lunchtid vilket passar bättre. Att ni tar den på morgonen låter logiskt med tanke på att det oftast är varmare hos er.

    Fortsatt krya på och ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hittar alltid en bra rutin som passar en.
      Tack snälla.
      Kram

      Radera
  2. Ja man har sina funderingar ibland. Livet då och nu bl.a. Hoppas att ni mår bättre snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är ett tecken på att man börjar bli äldre 🙈.
      Tack, det går åt rätt håll.
      Kram

      Radera
  3. Ja ni är ju förkylda nu, det vet jag ju genom Insta och nu ser jag det även i tidigare inlägg. Alltså HOSTA, det är verkligen ett elände. USCH. Var så förkyld i höstas att jag trodde det var covid, men det var det inte. HOPPAS att ni snart börjar krya på er och känna er pigga igen. Bäst bara vila nu. Rutiner, gillar dem. MEN som du säger, man ska kunna bryta dem också pch absolut inte helt leva efter dem. Förstår såååå väl att den längsta prommisen på dagen med Ixa blir på morgonen. Härligaste tiden också. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här torrhostan är jobbigast. Feber har vi inte idag som tur är.
      Här fungerar inget annat än långpromenad på morgonen innan värmen kommer.
      Kram

      Radera
  4. Vissa rutiner är bra tycker jag också, men gärna mycket spontanitet. Djuren brukar uppskatta rutiner, de har ju en inbyggd klocka verkar det som :) Fortsätt krya på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det får inte vara utstakat på millimetern hur dagen ska ta sig fram.
      Så är det nog med dem.
      Tack.

      Radera
  5. Jag tycker om att ha vissa rutiner och man märker på vovvarna och även duvorna att dom gillar rutiner :D Min morronrutin är väldigt viktig och skapar en bra start för dagen, annars är vi nog ganska flexibla. Jag är också noggrann med mina träningsrutiner, som lätt proriteras bort annars ;) Vi tar längsta hundprommisen på em/kväll när vi jobbar, annars fm/dag :) Kram! Och krya på er förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite rutiner känns skönt att ha. Sedan är vi med väldigt flexibla.
      Förr sprang jag 3 dagar i veckan innan vi fick Ixa, och det var något som inte gick att ändra på för mig.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.