2024-02-23

Torsdag

 

Vi har gjort check för bacillkriget här hemma nu. Nu blickar vi bara framåt och hoppas att det är färdigt med sjukstuga för den här gången.

Sedan att inte turbon har startat upp på oss ännu, är väl smällar man får ta. Men det är helt okej att starta upp på en lägre växel och sedan accelererar efter hand.

Så igår puttrade vi på och fick lite gjort här hemma. Det jag sköt på var dammsugningen. Men det finns fler dagar som jag kan dra runt på den i vårt lilla hus.

Gubben åkte iväg och fixade ett ärende på förmiddagen. Jag körde en maskin tvätt och hängde den. 

Efter det gjorde jag klart mitt halsband. Som jag fick trä om 2 gånger. Mitt egna lilla fel att man inte räknar ut på ett ungefär om pärlorna skulle räcka. Men till slut blev det klart och jag blev nöjd.

Gubben höll till i trädgården och fixade till ett nytt bord under citrusträden. Det som vi haft där innan har rostat sönder och började falla ihop helt och hållet.

Jag gjorde kalkonwraps till middag. En middag som gick snabbt så vi kunde fortsätta med det vi höll på med ute i trädgården.

Men vid 19.00 är det mörkt nu och då klappade vi ihop och gick in och satte oss vid tv:n.


Igår hade de sagt i väderprognosen att temperaturen kunde stiga till +30 grader. Men så blev det inte.

Inte lätt att få till ett kort utan oskärpa. Men jag blev nöjd med mitt halsband.


Gjorde i ordning mandarinlikören och hällde upp den på flaskor. 


Bara skära upp kalkonfilén i strimlor och steka på den. Skära lite grönsaker och göra en vitlökssås. Sedan är det bara att skapa sin wraps.


Stått ute i vått och torrt i 6 år. Då rostar det sönder till slut.


Gubben behöll glasskivan. Sedan snickrade han ihop ett nytt bord. Det är inte riktigt klart ännu. För 3 av sidorna ska kläs in i trä. För det ska bli en liten hundkoja åt Ixa där. Om hon kommer att ligga där, det får vi se. Annars har han kanske byggt ett litet bo åt hemlösa katter 🙈.

16 kommentarer:

  1. Så skönt att ni är på benen igen men att rivstarta är ju inte helt nödvändigt. Tyckte det var bra fart på er ändå.
    Så fint ditt halsband blev så det ska du vara nöjd med.
    Vilket fint bord gubben din har gjort och en koja till Ixa låter smart. Dock tror jag att det finns en stor risk för att katter tar det i sin besittning... Bara att vänta och se ;-)

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns skönt 😊.
      Tack, och bordet blev bra. Men jag tror att det kommer bli ett tillhåll för katter på nätterna.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Snyggt halsband! Och bord! Ni är kreativa båda två.
    Skönt att ni är på bättringsvägen.
    Ha en fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊, och vi känner oss mycket bättre nu.
      Ha en fin och bra helg du med.
      Kram

      Radera
  3. Ibland måste man bara bestämma sig för att "nu är det slut med sjukeriet ". Halsbandet blev jättefint . Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis 👍.
      Tack 😊.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! Skönt att ni slapp 30°C! Men så duktiga och händiga ni är! Bordet din gubbe gjorde blev verkligen jättefint! Mycket finare än det gamla köpta! Och ditt halsband är så fint! Skönt att ni känner er bättre! Torsdagen, två dagar innan vi skulle flyga till Malaga hade jag feber och genomsnorig! Var rädd att vi skulle få ställa in resan. När vi skulle åka var jag feberfri, men med ögoninfektion! Inte så kul! Jag blev frisk när vi kom ner till värmen. Skönt att ha sin egen doktor också som fixar bra medicin! Hoppas erat också är putsveck idag!

    Må gott och KRAM! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Ja, det var det. För det kommer vi ha om några månader 😉.
      Oj 🙈, tur att du har din egna husläkare 😉👍.
      Vi tycket vi är friska nu. Vi orkar inte känna efter längre 🙂.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  5. Skönt att ni känner er friska, men ja, det tar alltid tid efteråt också att återhämta sig :) Halsbandet blev ju jättefint verkligen <3 Vad roligt! Gillar hur "gubben bara snickrade ihop ett nytt bord" haha, ni verkar händiga på det mesta ;) Wraps är gott! Det äter jag ofta i alla former :) Ha en underbara fredag <3 Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju så 😊.
      Tack, jag blev nöjd med det.
      Ja, han är duktig och tummen direkt i handen. Det har han inte 😉.
      Wraps är gott och man kan ha det mesta i den.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  6. Vad synd ni inte fick 30 grader :) Men snart är vi där och kan njuta ordentligt. Kreativa familjen verkligen! Ni kanske får vända bordet mot en vägg på natten så inte katterna hittar in. Må gott och ha en fin fredag. KRam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snart har vi sommaren här och då får vi njuta ordentligt.
      Vi gillar att pyssla båda två 😉.
      Eller så får lägga en plastorm på lite foliopapper 😂 i öppningen.
      Hoppas er fredag har varit bra med.
      Kram

      Radera
  7. Det känns så bra att göra något själv.
    Ditt halsband är underbart. Jag gillar det mycket.
    Och det lilla träbordet - eller kojan :-)) har fått en underbar start.
    Den här likören ser väldigt god ut... den får mig att vilja göra den också - på sommaren när frukterna är mogna? Eller hur gjorde du?
    Jag gjorde svart johanneslikör på sensommaren... plockade bären i trädgården och la dem i en bred flaska med stengodis och vodka. Och placeras i solen. Smakar bra. Masse hälsning... Jag önskar dig en god vila. Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst gör det.
      Tack snälla, jag blev nöjd med det.
      Precis så gjorde vi med. Och nu hade den fått stått i ett par veckor. Inte i solen men på diskbänken.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  8. Jessica (jess.hage)24 februari 2024 kl. 08:10

    Det ser så mysigt ut i er trädgård. Fint nytt bord han snickrat, gubben din. Mysigt att sitta där under citrusträden med Ixa i kojan. Skönt att ni kryat på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte stor vår trädgård men vi trivs i den. Vi får hoppas att hon vill ligga där nu 😄.
      Tack, ja det känns mycket bättre nu.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.