2024-02-06

Kylig morgon eller kallt som f..n. Som gubben hade sagt

 

Vi hade bara +7 när vi gick iväg på vår morgonpromenad igår morse. Såg att det hade varit +3,5 på natten i Los Balcones som inte ligger så långt ifrån oss.

Det var väldig hög luftfuktighet så gatorna var dyblöta med. Det blev en sådan där rå kyla som inte är skön alls. 

Men vi knatade på och temperaturen steg sakta under promenadens gång. Så när vi var hemma igen hade det hunnit att bli hela +9 grader.

Men när solen hade kommit upp ordentligt så tangerade vi +19 mitt på dagen. Och det kan man verkligen inte klaga på.

Eller vad hjälper det att klaga på vädret egentligen. Inte så värst mycket, och det vet ju både gud och alla andra människor. Men ändå så gör vi det. 

Men vad vore livet utan lite gnäll och klagan. Skittråkigt förmodligen. Men vad vet jag om det, som alltid försöker se allt så positivt som möjligt, vad det än gäller.

Men som sagt temperaturen visade till slut på +19. Så en maskin tvätt snurrade gladligt i tvättmaskinen och blev sedan hängd på takterrassen i solgasset. 

Jag tog även fram sopborsten när jag var på taket och sopade upp all skit som blåst ner från pergolataket. Det där som blev kvar efter hantverkarna hade gjort i ordning vårt tak i mitten av januari. Nu kunde jag inte se högarna som låg ihopblåsta i hörnen längre. Vi har sagt att vi skulle fixa det med högtryckstvätten, men inte vilken dag. Så nu har jag sopat upp det värsta. Och jag kände mig nöjd när jag var klar. Såg faktiskt nystädat ut, fast det inte är det på långa vägar.

Efter dessa bestyr så rullade dagen på som vanligt i sin snabba fart. Rastning av hunden, laga mat, måla lite, och sedan var det kväll igen.

Igår började "Alla mot Alla" igen på Kanal 5. Och det programmet gillar vi.


När vi kom upp till Villamartin såg jag att det började att ljusna.


Och när det gör det så går det snabbt.


Så då valde vi kanalvägen. För den går jag bara när det är ljust ute.


Sneddade över allmänningen.


Och där låg det som en dimbank.



Såg hundar på avstånd men mötte inga där vi gick.

12 kommentarer:

  1. Jaa vädret klagar man på ibland , nu är nästan all snö borta, vakna upp till -7 grader och sen har de lovat snöoväder i em. Får se vad det blir.
    Gick och handlade, var riktigt skönt kändes inte så kallt, ingen blåst .
    Ha en bra dag . Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör ju det 😉😀.
      Såg att vintern kan komma tillbaka igen till er. Typiskt när snön nästan försvunnit.
      Ha en fin och bra dag du med.
      Kram

      Radera
  2. Det hör väl till att klaga lite på vädret även om vi inte kan påverka det ett dugg. Men vi människor är väl sådana att vi vill ha så fint som möjligt utifrån vad vi tycker. Bilderna blev jättefina i alla fall och 19 grader på dagen kan man inte klaga på.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så är det nog.
      Dimma är lite mystiskt och vackert samtidigt.
      Absolut inte och idag har vi haft det ännu bättre 😉😁.
      Detsamma till dig.
      Kram.

      Radera
  3. Hej Carin! Vackra dimbeslöjade vyer... tycker om ljuset. Hahaha... och jag som tyckte att +7°C var varmt i helgen! Men jag vet att när det är rått och kallt då fryser man mycket mer. Vi hade blå himmel och sol. Idag har vi haft -7°C, det är lite kyligt! Längtar efter +19°C och att kunna sitta ute och njuta av solen.

    Fin vecka till dig! Må gott och KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Lite mystik över dimma och vackert med.
      Jo, det blir en annan sorts kyla när det är sådär rått.
      Idag har vi haft riktig sommarvärme. Så man fick ta av sig sin tjocktröja.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Idag blev det minsann mycket bättre än utlovat och det gör ingenting. Trevligt att talas vid en stund. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, väderappen hade inte ett rätt idag.
      Ja det var en mysig stund i solen.
      Kram

      Radera
  5. Det är så skönt att värmen kommer så fort solen fått en chans att värma upp luften lite, även om dagen börjar kylslaget. Det är underbart när tvätten torkar utomhus. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är toppen med vädret här.
      Visst är det härligt.
      Kram

      Radera
  6. Carin! Vackert med morrondimman😍 Jag tänker att vi klagar på vädret just av anledningen att vi inte kan påverka, vilket känns mer frustrerande😃 Om man klagar på saker som man faktiskt kan påverka är värre tycker jag😊
    Jsg klagar väldigt lite på vädret här i Spanien men det jag gillar minst är 35 gr och uppåt och megafuktigt😄 kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret är väl en sådan sak som nästan alla måste påpeka något om.
      Jag är positiv som du, och man får ha kläder på sig efter hur vädret är.
      Och när vi har det som varmast, så kan man vara inomhus tills solen gått ner 😉😁.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.