2024-02-16

Dags att byta

 

Vi var hemma igår och gjorde lite av varje och så hade vi även en hantverkare här. Eller så kanske det inte kallas. Utan vi hade en kille här som tog mått på vår gamla markis som vi har på altanen.

Den gamla fanns när vi flyttade in i huset. Och den har några år på nacken har vi förstått. Den kanske inte kom på plats med en gång när huset byggdes för 20 år sedan. Men den har säkert suttit där i 12 eller 15 år.

Vi har tagit bort kappan på den för några år sedan. För det är väl det första som pajar på en markis. Men nu börjar den att spricka i sömmarna och hålen blir bara större och större. Tyget har även svartmögel lite här och där på sig.

När vi flyttade in i huset och vi hade gjort i ordning takterrassen. Satte vi även upp en markis där. Skyddar bra när solen går lågt eller när det blåser lite. Där fick jag min vilja igenom att den skulle vara neutral och inte någon som var färgstark med en massa ränder. Och inte en kappa som var vågig utan en rak.

Igår när killen hade kollat och var klar med mätningen, så var det vår tur att välja markisväv. Gubben älskar starka färger och mönster. Så en med ränder skulle det vara och inte någon enfärgad. Grön eller i gul färg som vår gamla är i.

Jag fick se att det fanns även ett tyg som var randigt men i mer matta nyanser. En sådan i grön fastnade jag för om det nu skulle vara ränder. Gubben bläddrade lite till i pärmen med prover. Men han sa att min idé var nog inte så dum i alla fall. Så vi bestämde oss för den i grönt och en kappa som ska vara rak. Ingen övertalning från min sida utan ett gemensamt beslut 🤗.

Så i nästa vecka kommer de och monterar den nya åt oss. Vi tyckte att det var ett bra pris. 350€ och då ingår montering med och vi skulle även få en ny vev till den också. Han tyckte vår gamla och rostiga behövdes bytas ut.


Måtten på vår markis är 3.17 bred och 2.40 lång.



Det kommer att bli fint med den nya.

16 kommentarer:

  1. Så roligt att få se ert gulliga hus :) Ser jättefint ut! Ja markiser behövs definitivt här under sommaren :D Ha en härlig fredag! :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi trivs i vårt lilla Casa .
      Jo, det måste man ha här under sommaren.
      Detsamma till dig.
      Kram
      Jag har kommenterat hos dig, men det verkar inte som att kommentaren fastnade 🙄. Jag kunde inte heller se länken när jag skulle kolla.

      Radera
    2. Jag hade massa tekniska problem med bloggportalen, har pågått ett para dagar, men din kommentar finns där iaf :) Nej, vad typiskt att den inte fungerade, men gulligt att du försökte iaf :D ska kolla upp det!

      Radera
  2. Det lät som ett väldigt bra pris tycker jag utan att veta. Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tyckte att priset var bra för hela kalaset.
      Detsamma
      Kram

      Radera
  3. Den markisen behöver helt klart bytas ut så det var väl bra att ni kom till skott. Jag föredrar helt klart rak kant och enfärgade men det lät ändå som om ni kunde enas kring ett bra val.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du 😉😁. Ja det känns skönt att det blir gjort nu.
      Det gör jag med och man måste mötas någonstans på vägen med.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Härligt när man kommer till skott och byter ut det gamla. Ofta undrar man varför man inte gjort det tidigare när man ser det fräscha resultatet. Och priset på er nya markis är fantastiskt. Mina nya persienner (tre fönster!) fick jag betala 9000 skr för!
    Ha en fin helg nu.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland så drar man på saker allt för länge innan man kommer till skott.
      Jo, vi tyckte det var ett överkomligt pris för en ny markis och montering av den.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  5. Härligt! Och ni var överens också! Gillar att se husen och gatan där ni bor, fint!! Kul med två flaggor också. Tycker priset låter super, superbra och så fint det kommer att bli sen. Ha en fin och bra helg! Kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns bra att vi är överens om markistyget.
      Klart man ska ha två flaggor 😉.
      Det tyckte vi med och det kommer att se klart mycket bättre ut än vad det gör nu 🙈.
      Kram

      Radera
  6. Det låter som ett superbra pris, vilken firma har ni anlitat? Behöver också en ny.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hette Optimtoldos. Sök på det på nätet.

      Radera
  7. Så bra ni hittade vad ni ville ha, det kommer nog göra en stor skillnad för er när den är hel och ren! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag med. Ett lyft kan man säga 😉😁.
      Kram

      Radera
  8. Ohh spännande ska bli kul att se gad ni valt när det kommer upp sedan ich perfekt att det inte kostade mer när allt är klart och alla delar ingår.

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.