2024-02-07

Svart på vitt

 

Det var det nu, att Ixa inte får plats i en kabinväska utan måste åka i lastutrymmet om vi tar med henne till Sverige.

Vi åkte bort till Pet shop butiken för att konstatera en gång för alla att Ixa inte höll måtten för en kabinväska. Hon kan helt klart ligga i den utan problem. Men hunden ska även kunna stå i den utan problem. Och det kan inte vår tjej. Så även om vi tycker att vi har en liten hund, så är hon för stor att ha med sig in i kabinen. Så då är det lastutrymmet som gäller.

Våra hundar vi hade i Sverige lämnade vi till en hundgård när vi åkte på semester. Men det blev bara en gång som vi gjorde det. Inte för att de hade mått dåligt av att vara där, men ändå. Så var det dyrt med även på den tiden. Vet också att svärmor och svärfar bodde i vårt hus och tog hand om dem några gånger. Vi hade även med vår första hund på våra semestrar.

Ja, vi får se hur vi gör med Ixa när det blir dags att åka till Sverige hela gänget. Men det är ju bra att vara lite förberedd. 

En härlig röd himmel innan solen steg upp.


Check på den, kan man säga.



När vi skulle hem från affären stannade vi till på Sunny Corner och tog oss en varsin öl. För igår så hade vi verkligen ett riktigt varmt sommarväder. Vi träffade Carolin och Fredrik och satt och pratade ett bra tag med dem.

14 kommentarer:

  1. Exakt hur stor är Ixa, hur mycket väger hon? Jag har ju flugit flera ggr med mina hundar och dom har aldrig kollat om dom kan stå upp i väskan, jag menar, under flygplansstolen där dom måste vara under resan är det ändå helt omöjligt för dom att stå upp, och det är ju bara där man har dom i väskan. Till Margot, min pudeltjej som är lite mer högbent så hade jag en högre väska, och till Dolly min malteser än mer avlång typ. Dom väger runt 3,5-4 kg per vovve. Båda sov gott under alla flygresor dom har gjort :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är 38 hög och väger 6,7 kg.
      Vilket flygbolag brukar du åka med? Vi skulle i sådana fall flyga med Norwegian.
      Kram

      Radera
    2. Ok, hon är lite större då förstås, men ja gränsen är ju 8 kg inkl väska... vi har alltid åkt Vueling, jättesmidigt och bra tycker jag. Norvegian kunde man ju inte ha hund överhuvudtaget i kabinen tidigare så dom har jag aldrig åkt med. Min dotter flög med sina i samma väska tom (via SAS och Vueling) men på Norvegian var dom tvungna att åka i bagaget. Men jag har hört att det är ändrat nu men jag vet inte hur strikta dom är. En lustig regel är det ju iaf tycker jag när dom ju måste sitta under flygplansstolen...

      Radera
    3. Jo, det skulle hon hålla med vikten + väska, men man vet inte ändå.
      Är det en nitisk som står där när man ska gå ombord, är det inte kul.
      Vi tycker också regeln är lustig.

      Radera
  2. Oj ett dilemma, jag förstår det. Men jag känner en svensk familj här som har två labbar. De åker hem till Sverige varje sommar och stannar 5-6 veckor (de har sommarhus där). De tar alltid med labbarna. De är för stora såklart för kabinen. Men jag vet att det går fint i cargo också för dem. Så jag tror nog att ni inte ska ha för dåligt samvete om Ixa måste färdas på så sätt heller. De brukar åka med SAS. All lycka till med vad ni än bestmmer. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tror inte att hon skulle må dåligt av att sitt där.
      Vi får se vart vi landar i detta när det blir dags.
      Kram

      Radera
  3. Då vet ni i alla fall vad som gäller. Risken finns att ni råkar ut för någon nitisk som inte godkänner det. Jag tror inte att de far illa av att inte åka i kabinen men jag hade själv tyckt det varit lite oroligt. Kanske är jag lite sjåpig.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och då har man sumpat en resa.
      Det tror inte vi heller.
      Vi får se hur det blir när det är dags.
      Kram

      Radera
  4. Skönt ändå att ni redan är medvetna om förutsättningarna och därmed kan planera i god tid innan resan hur ni ska göra med Ixa.

    SvaraRadera
  5. Det är bra att testa i god tid innan så vet man vad som fungerar och inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu vet vi och vi får se hur vi gör 😉 när det är dags.

      Radera
  6. Vad svårt läge för er, mycket att hålla koll på. Vi funderar på att använda housesitting om vi åker bort, så katterna inte bara får mat utan även sällskap, om de vill. Men en ska ju vilja lämna dem också... för att den lösningen ska funka. Den är i af i princip gratis och då ses ju även huset efter. Vi har vänner som "jobbar" så, men de bor inte i huset de passar utan i sin husbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade de planerna först också med vänner som vi har. Men tyvärr så fungerade inte det.
      Vi kommer nog på en lösning till det är dag.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.