2024-02-25

Det blev en runda

 

Igår så tog jag en promenad till marknaden. Gubben var kvar hemma och snickrade klart på bordet. Men när jag kom till marknaden var det inte alls så mycket stånd kvar. Många höll på att packa ihop sina grejer. Och det kan man förstå, för det blåste som sjutton. Och inte lätt att ha sina grejer på sin plats i stånden när det blåser så mycket. För när det kom en vindpust så flög sakerna all världens väg.

När jag var tillbaka hemma igen hade gubben fått ett sms från Mats. De var ett gäng som skulle ses på en marknadsöl uppe på Da Mario vid 14.00. Så vi gjorde oss i ordning och gick dit.

När vi kom hem igen så gjorde gubben klart det sista på bordet och sedan gick vi in och tog en kaffe och såg på en film. 


Månen var på väg ner.

Och solen på väg upp.

Jag gick iväg till marknaden, och det var inte skönt i blåsten när solen försvann bakom molnen.

Det blåste hej vilt på marknadsgatan.

Alla som tog en marknadsöl skulle även äta på Da Mario. Så då gjorde även jag och gubben det. Så fläskfilén som jag tagit fram igår får bli middag idag istället.

Filmen hette "Avgrunden" och finns på Netflix. Den utspelar sig i Kiruna. Hela Kiruna kommer troligen rasa, frågan är inte om utan när. När ett gruvras inträffar i Kiirunavaragruvan börjar en kapplöpning mot klockan. Säkerhetschefen Frigga är fast i gruvan och måste ta sig upp för att varna staden och rädda sin familj innan katastrofen är ett faktum.

14 kommentarer:

  1. En bra lördag trots vinden och en pizza på lokal är sällan fel. Bara vi som blev missnöjda i går. Det funkar ju utmärkt med fläskfilé i dag i stället.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev det. Även om det var lite kyligt emellanåt.
      Det blir en utmärkt söndagsmiddag.
      Kram och detsamma till dig.

      Radera
  2. Vi har vänner på besök här i Bcn och självklart var det ett riktigt busväder igår, jätteblåsigt, regnigt och svinkallt :D så typiskt när man ska traska runt i stan för lite guidning :) Det blev pizza på restaurang här också :) Filmen såg jag låg uppe på Netflix igår, så den ska jag titta på :) Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så typiskt när man har vänner på besök att vädret ska visa sig från sin sämsta sida.
      Pizza är bra gott.
      Ja, den var väl ingen wow-film men den gick att titta på 😏😉.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Hej Carin! Trevligt med sms för att träffas och ta en öl. Det blir ett annat och större umgänge när man flyttar ner till varmare breddgrader. Det har vi sett och hört när vi har varit där. Mysigt!

    Den filmen har vi börjat på. Vi ska se klart den ikväll! Spännande!

    Må gott och KRAM! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Ja, det är trevligt att umgås med vänner man har.
      Men vi är nog lite enstöringar i en dels ögon i alla fall. Vi märkte fort när vi flyttade ner att vi vill leva en vanlig vardag här med. Inte något 24-7 med vänner och bekanta. Det är inget som vi orkar. Såna är vi.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. En bra lördag och mysigt att spontant komma ut och ta en pizza sådär och sedan hem och fortsätta igen. Jag har sett den filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var toppen vår lördag. Lite gott och blandat.

      Radera
  5. Jag tycker som dig när det gäller umgänge. Det ska vara lagom. Inte något 24/7. Det orkar jag inte med.
    Det är perfekt att träffas ibland och ta en pizza och en kall öl och sen gå var och en hem till sig.
    Ha en bra början på den nya veckan nu.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, någon motta får det vara 😉😃.
      Ha en fin och bra vecka du med.
      Kram

      Radera
  6. Kul med spontana träffar, de brukar bli bäst tycker jag. Nyfiken om vad ni tyckte om filmen, var den bra? Hoppas måndagen blir toppenbra! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara trevligt.
      Njaaa, jag har väl sett bättre filmer.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  7. Hej,
    Den där filmen var läskig. Dagen efter att jag hade sett den berättade en kollega att hennes dotter skall göra sin praktik (inom sina universitetsstudier) uppe i Kiruna. Ojdå! Titta inte på den filmen innan bara, sa jag till henne. Undra vad ledningen i Kiruna tycker om en sådan film. Den kanske inte hjälper till att gynna inflyttningen till kommunen precis.
    Ha en fin dag!
    Kramen,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, tyckte filmen var sådär. Lite som när man såg filmen jordbävningen på 70-talet.
      Men visst är det otäckt med Kiruna och gruvbrytningen där. Hur man flyttar en hel stad för att säkra upp.
      Kram och detsamma till dig

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.