2023-12-07

Gjort det förr

 

Igår var en röd dag här i Spanien. Det var Día de la Constitución/Konstitutionsdagen, men vissa affärer hade öppet ändå. Som tex. Chinobutikerna, och en sådan skulle vi till igår. 

Jag mötte upp gubben på blomkina som vi kallar den butiken för när han hade varit i Torrevieja och kollat till blommor. Vi skulle ha ett nytt halsband eller rättare sagt ett nytt sele till Ixa. 

Efter hon hade vuxit ur sin första sele så gick vi över till vanligt halsband på henne. Men nu vill vi ha en sele igen till henne. Och tänkte att vi kunde köpa det på Chinobutiken istället för dyra pengar på en djuraffär. Allt är inte skit som säljs på Chinobutikerna, fast de har mycket krims krams också. Vi hittade en som passade till slut och klippte till på den.

Det som rubriken syftar på är det vi åt till kvällsfikat. Jag har nämligen gjort den förr och hittade inlägget här på bloggen från 2013.



Till 4 pers.
2 st. mogna bananer
2 st. mogna avokado
6 msk. kakao


Ner med allt i en skål och mixa med stavmixer eller kör med elvispen i ett par minuter.


Så att det blir riktigt fluffigt. Man kan även ha i lite sötningsmedel som tex. honung om man vill.


Jag spritsade upp min chokladmousse i två glas och garnerade med en miniskumgran och lite pudersocker.

18 kommentarer:

  1. Det var en liten lyxig efterrätt det där. 😲🙂 Kram

    SvaraRadera
  2. Du har så mycket gott att bjuda på jämt. Denna verkar inte så svår. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Så skönt att det löste sig med selen för sådana kan vara dyra.
    Vilken god efterrätt och en efterrätt helt i min smak så den kan jag tänka mig att testa. Känns liksom lite nyttigare.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var skönt och den vi köpte först kostade nästan 500:-. Lite hutlösa priser tycker jag.
      Har man inte i något socker så är den super nyttig.
      Kram och detsamma till dig.

      Radera
  4. Hej Carin! Spännande... jag älskar avokado. Men banan och choklad till låter konstigt! Men säkert jättegott! Övermogen banan är väldigt sött så jag hoppar nog honungen. Lite flingsalt kanske... Vågar jag testa? Övermogna bananer skivar jag upp och lägger i en påse i frysen. Perfekt till milkshakes. Det blir väldigt gräddigt av banan. KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du vågar prova. Det kanske är jätte gott med lite flingsalt på topp.
      Så gör jag också med bananerna.
      Det här blev som en fluffig och nyttig chokladmousse.
      Kram

      Radera
  5. Nu snackar vi intressant, och nyttig, efterrätt. Jag vet att man kan använda avocado till just detta, men har aldrig provat. Det blir den perfekta konsistensen mellan avocado och övermogen banan. Får lust att prova. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra 😉😊.
      Kram

      Radera
  6. Svar
    1. Precis 😉.
      Varför krångla till det för 😁.
      Kram

      Radera
  7. Jättegott! Åt det rätt ofta förr. Tack för påminnelsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket gott. Varsågod 😊.

      Radera
  8. Jag tror jag var in i någon liknande butik då jag var i Marbella, det fanns väldigt mycket och allt var som sagt inte krimskrams. Sele är bra, det är jag lite inne på att köpa åt Bella, så gott det såg ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa butiker finns överallt i hela Spanien så det var det säkert.
      Ja, sele är mycket bra tycker vi med.
      Det är gott och snabbt och enkelt fixar man till det med.

      Radera
  9. Hej Carin!
    Vad bra att ni kunde hitta ett sele i chinobutiken. Djuraffärer kan vara alldeles för dyra. Vet att om man gräver lite i andra butikskedjor så kan man fynda som bara den. Vi hade Cien-affären i Rota när jag bodde i Spanien. Dollarstore kanske det översätter till och där kunde man verkligen fynda på både det ena och det andra.

    Men din efterrätt! Du är så kreativ. De där ingredienserna hade jag aldrig kommit på att sätta ihop! Underbart.
    Kramen och ha en fin dag!
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är hutlösa priser på en del grejer i en djuraffär.
      Dessa butiker är mycket bra och ibland så hittar man något som är bra för en billig peng.
      Det är mycket gott och så enkel att göra.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.