2023-12-15

Blåsig så in i bomben

 

Jösses vad det blåste igår. Det var ingen skön morgonpromenad som vi gick jag och Ixa. Jag gick inte havetsvängen utan cirkulerade runt på gatorna i byn. Försökte hitta vägar där det inte kom åt att blåsa så mycket.

Man lägger märket till en hel del när man är ute och går i ottan, och man känner igen en del personer som man nästan möter dagligen också. 

Men det var ett tag sedan som jag mötte den äldre herren på cykel som kör som om han var jagad, med sin hund i en korg på styret. Även denna gång kom han som en blixt och jag hann inte knäppa något kort på han.

Jag såg också något märkligt vid en krog och mina tankar skenade iväg. Den här krogen har en uteplats med tak över sig och väggar runt omkring(bra när det blåste så mycket). Såg på långt håll att det kom ut två personer där ifrån. Den ena gick raskt till en bil på andra sidan gatan, och den andra såg väldigt påverkad ut och gick mera motvilligt mot bilen. Hörde att det var folk kvar på krogen när Ixa och jag passerade den.

Nu kände jag ingen rädsla att fortsätta förbi krogen för det är många bilar som kör på denna gata vid den här tiden. Har förstått att kommunen har något kontor här, för det är mycket orangea kommungubbar vid 7 snåret här.

Kanske skulle skriva en liten roman om morgonpromenaderna. "Den ena dagen är inte den andra lik" kanske den skulle heta 😉😁.

Det blev lite löv och blomplockning på gården under dagen när det blåste så förskräckligt. Mycket bougainvilleablommor blir det att plocka upp när det blåser så.

Jag satt och målade på altanen nästan hela eftermiddagen. Sedan blev det lite spel och restmiddag innan det blev kväller.

Vi såg på en film på Netflix som bygger på en bok av Rumaan Alam, har jag förstått. "Lämna världen bakom dig" heter boken och även filmen. Jag säger bara, väldigt märklig film och ett konstigt slut.


Playa Flamenca.


Det låg två övergivna bananer i fruktfatet. De gjorde jag ett bananbröd av. Vi tog lite grönmögelost på det till glöggen på kvällen.

BANANBRÖD
Ingredienser:
2 st. bananer
5 dl. havregryn
1 ½tsk vaniljpulver
1 tsk kanel
½ tsk kardemumma
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 dl havremjölk
1 dl. grovhackade nötter
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa havregrynen till grovt mjöl i en mixer. Lägg i bananerna och mixa igen. Häll upp i en skål. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda om.
Lägg ett bakplåtspapper i en brödform. Häll upp smeten i formen och grädda i ugnen i 40-45 minuter. Låt svalna innan du skär i det. Lika gott till fikabröd eller med en bit ost på.


En familjesemester på Long Island avbryts av två främlingar med nyheter om en blackout. När hotet växer måste båda familjerna bestämma hur man bäst kan överleva den potentiella krisen, allt medan de kämpar med sin egen plats i den kollapsande världen.

10 kommentarer:

  1. Vi såg en värdelös film häromdagen. Ville båda se något läskigt men det var en av de mest b-iga filmer vi sett och ändå tittade vi färdigt, för har man börjat så....
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det konstiga är att man sitter kvar och ser på skiten i tron om att det ska bli bättre 😧.
      Detsamma
      Kram

      Radera
  2. Jag har fått upp den där filmen som förslag på Netflix, vet inte om jag vill se den ... din recension stärker inte precis, haha. Ja, du borde skriva ihop en story om dina morgonrundor. Eller låta fanstisin flyga och basera en deckare på det du ser. ELLER feelgood, beroende på vad är. Ha en fin helg. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre filmer har jag sett om jag säger så.
      Kanske skulle ha en diktafon med mig ut när jag går mina rundor 🙊.
      En fin helg till dig med.
      Kram

      Radera
  3. Det kan hända en del under promenaderna jag. Ibland har jag sett en del märkliga saker...
    Filmen låter sådär...

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör ju det.
      Den var knappt sådär tyckte jag.
      Kram

      Radera
  4. Den filmen ligger överst och studsar varje gång vi sätter på Netflix. Men än har vi inte sett den. Får se om vi ger den en chans. Spännande morgonpromenader! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du/ni ser den skulle det vara skoj att höra vad du tyckte om den.
      Ibland är det väldigt spännande 😉.
      Kram

      Radera
  5. Tycker också att du "ska" berätta mer om dina morgonrundor. Tänker att du säkert ser en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst ser man en del konstiga saker sådär på morgonen.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.