2023-12-08

Många röda dagar blir det

 

Det blev en sväng till Mercadona för en veckohandling. För det var bäst att passa på mellan alla röda dagar som är nu. För idag så har vi röd dag igen, och denna gång firar vi "Obefläckade avlelsen". Och då har Mercadona stängt som de även hade onsdags.

När vi kom hem åkte gubben och köpte en ny gasoltub till vår gasolvärmare på altanen. Den gasolvärmaren är guld värd denna årstid. Vi hade med oss den från Sverige och den går att köra på el med och den har även en fläkt som fördelar värmen.

Just den här varianten finns inte i det vanliga sortimentet här i Spanien, som vi tycker är konstigt. Här är det bara gasolvärmare som finns. Men vår variant går att beställa hem om man frågar i vissa affärer har vi förstått nu efter ett par år som vi bott här i Spanien. Så om den skulle paja så behöver vi inte göra en beställning från Sverige.

Fick ett tips av min bror på en Brittisk serie på TV 4-play som jag vill vidarebefordra till alla mina bloggläsare. Den heter "Payback" och är i 6 avsnitt.


Cala Cerrada.


Och när vi nästan var hemma så fick vi en skymt av solen som var på väg upp.


Igår när jag fixade till maten så hittade jag en liten lapp i alltiallolådan 😏🙄. Ni vet en sådan där låda som lite utav varje åker ner i. Har ni någon sådan låda? Det har vi i alla fall och hade det även i Sverige kommer jag ihåg. Men nu glömmer vi lådan, så ska jag berätta vad som stod på lappen. Det var ett såsrecept från en av våra svenska grannar. Så jag gjorde den såsen till maten igår.

1 st. schalottenlök

2 msk. fryst persilja

1 msk. smör

Fräs ihop ovanstående.

1 msk. fransk senap

2 dl. crème fraiche

1/2 dl. buljong (jag hade grönsaksbuljong)

2 tsk. kinesisk soja

Tillsätt grädde om man tycker såsen blir för syrlig.



Lexie Noble lever ett idylliskt liv i Edinburghs förorter. Hon har ingen aning om att hennes man tvättar pengar i stor skala åt den ökända brottslingen Cal Morris. Makens varje steg övervakas av kriminalpolisen, som är fast besluten att ställa Cal Morris inför rätta. Den brittiska serien Payback bjuder på gripande dramatik och nervkittlande spänning.

17 kommentarer:

  1. Tack för både recept och tv-serie.
    Glad Obefläckad avelse!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. "Payback" såg vi ganska så nyligen och jag tyckte den var både spännande och bra.
    Tack för tipset om såsen. Den låter god och vi brukar göra något liknande.

    Önskar en fin fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycker den är jättebra.
      Varsågod.
      Ha en bra lördag.
      Kram

      Radera
  3. Det trodde jag aldrig att jag skulle "fira " den obefläckade avelsen. 🤣 Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för båda tipsen😊Vi har precis tittat klart på Happy Wally som var riktigt bra.
    Vad är det för märke på gasolvärmaren tror du man kan beställa från Leroy Merlin?
    Trevlig helg
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod 😀. Och den har vi sett och den var kanonbra tyckte vi.
      Jag kan inte hitta något märke på vår. Men vi köpte den på gasolfyllarna i Norrköping när vi bodde i Sverige.
      Gubben tog fram en länk till mig på en gasolvärmare med fläkt. https://www.gasoltuben.se/product/gasolkamin-day-med-flakt/
      Gubben frågade på Järnhandeln för ett par år sedan i La Florida och de sa att de kunde ta hem om man ville ha. Men Leroy & Merlin kanske kan det med.
      Detsamma till dig.

      Radera
    2. Tusen tack 🙏
      Kram Pia

      Radera
  5. Jaha ja, ja det är många röda dagar hos er nu. Trevligt. Denna dag har jag aldrig hört talas om förr, man lär sig alltid ngt nytt.
    Det där såsreceptet låter gott! DET ska jag prova. TACK! Se där vad man kan hitta i skräplådan. JO jag har en sån också, absolut!! HIHI. Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jösses ja, här firar man allt som går att fira 🙊😉.
      Såsen är mycket god, varsågod.
      Tror nog rätt många har en sådan låda i sitt hem 😁.
      Detsamm till dig.
      Kram

      Radera
  6. Jag har också en sådan låda. Och i och med ditt inlägg gick jag för att titta efter vad den innehöll. Det var bl.a. id-bricka till jobbet som aldrig kommit till användning, ett träningsband och en tandborste. Det var tur att jag tittade ner i lådan, för jag behövde en ny tandborste. Och mindes inte alls att den låg där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltså inget skämmigt att ha en sådan rörig låda. Utan det är mycket bra med andra ord 😉😃.

      Radera
  7. God morgon Carin! Det vore smart om de köpte in ett gäng gasolbrännare. Det skulle säker sälja. Men tur att det går att beställa hem till affären. Förstår att de är perfekta nu när ni vill sitta på er terrass.

    Det såsreceptet ska jag spara. Låter jättegott! Den serien är ny och den har jag sett. Mycket spännande! Tror jag har sett det mesta på BritBox😄

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Anna!
      Det finns massor av gasolbrännare i butikerna, men inte som har fläkt och även kan gå på el bara om man vill. Fläkten sprider ut värmen mycket fortare med, så att det inte bara blir en strålningspunkt på värmen.
      Gör det, för såsen är mycket god.
      Brittiska serier är ju så himla bra för det mesta.
      Kram

      Radera
  8. ps. Gasolvärmare skrev jag🙄outokorrektorn ds.

    Kram igen! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstod vad du menade och det är ju det den gör. Värmer 😉😀.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.