2023-12-26

Juldagen


Jo minsann det märktes verkligen att det var, när jag tog morgonpromenaden. För så tomt och öde som det var på gatorna är det inte ens en söndag. Och jag mötte inte någon annan som var ute heller.

Vi styrde vägen ner mot havet igår. Och när jag kom över på rätt sida av N332:an ner mot La Zenia, då märkte jag var alla människor var. 

Nej, jag skojade bara, men det var parkerade bilar på båda sidorna ner till La Zeniastranden. Och när jag kom ner så var det redan folk som börjat placerat sig och inta sina platser på stranden. För den 25 december är hela La Zeniastranden full av britter (och även andra) som firar jul.

Jag hade pratat om vi skulle ta en sväng ner till stranden för att kolla på det. Det är något som vi aldrig heller har sett live. Eftersom vi är i Sverige vanligtvis till jul. Och när vi var kvar här under pandemin, så var det inte tillåtet med någon storfest på stranden.

Men när jag såg att det redan vid 07.30 var full rulle, så försvann den tanken rätt snabbt att besöka stranden på dagen. Tomtar har jag sett tidigare, så det var inget som lockade.

Vi tog dagen väldigt långsamt och myste bara. Men när solen stod som högst på himlen tog vi på oss skorna och gick ut och gick. Gatorna var väldigt tomma även mitt på dagen, men bilar såg vi som var på rull. Vi var ute och gick över en timme innan vi landade hemma igen. 

Vi gick upp på takterrassen och satte oss och åt lite rester och tog en öl i solen. Jag tog även en liten powernap där i stolen innan vi gick ner framåt eftermiddagen.

Vi var inte direkt hungriga efter resterna som vi ätit. Så vi sa att vi hoppar middagen och tar oss en macka och en glögg framåt kvällen istället.

Jag kom på att vi inte sett klart på Börje Salmingserien, så det fick bli vår tittande på tv:n när vi satt oss i soffan.

Det här ser inte mycket ut för världen. Men det stannade bilar i ett kör och lastade ut stolar och kassar med mat.



Solen går inte upp förens 08.17 och det hade vi ingen lust att stå och vänta på när det bara var +6 ute.


Men innan vi var hemma så hade den kommit upp på himlen.


Det enda som var juligt på den här resttallriken var väl köttbullarna.


Hittade en fil på Youtube från hur det såg ut på La Zeniastranden igår under julfirandet.

8 kommentarer:

  1. Här var det lugna gatan på alla promenader. Kan tänka mig att det var gott om folk på stranden och många britter!

    Kram och god annandag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade du filmen så var nog varenda britt som bor här nere på playan.
      Detsamma till dig
      Kram

      Radera
  2. Jaså ni ville inte gå tillbaka och trängas med alla? 😲😉 Det ser kul ut men jag är inget fan av att trängas. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, verkligen inte. Det räcker med att se det på film.
      Kram

      Radera
  3. Oj, det hade inte lockat mig heller att ta mig till stranden just då. Lite kallt på morgonen, men när solen kommer fram blir det snabbt sköna temperaturer igen. Trodde ni hade varmare på nätterna. Önskar dig en skön kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite för mycket folk just den 25:e.
      I natt kan det gå ner till 4 grader. Så det sjunker här med på kvällar och nätter.
      Detsamma till dig.

      Radera
  4. Men så mycket folk!! Jösses! Ser ut som norra Öland en sommardag i juli :) Puh! Ha en fortsatt mysig vecka nu och så laddar vi väl för ett glatt nytt år snart...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det räcker med att se det på film.
      Detsamma till dig. Och det gör vi 😉😀.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.