2023-12-25

Den blev bra

Vår julafton som vi firade helt utan flocken i år. Den började med en liten morgonpromenad innan frukosten. Och när vi sedan åt vår frukost (risgrynsgröt och skinkmacka) såg vi på adventskalendern.

Även i år så har adventskalendern varit toppenbra, tycker vi båda här hemma. Dessa 13 minuter varje morgon har varit heliga samtidigt till frukosten.

När vi satt och fikade efter frukosten så ringde mellanbarnbarnen på Whats app och tackade för presenterna. De visade vad de fått i sina klappar som de öppnat på morgonen. De var supernöjda med julafton som precis hade börjat.

Efter vi hade pratat klart så blev det en dusch och vi gjorde oss i ordning för en sväng till havet. Men först så swishade vi en peng till våra största barnbarn som svarade snabbt tillbaka och tackade och önskade oss en fin jul.

När vi kom ner till havet gick vi bort till våran hundstrand för att kolla. Vi har aldrig varit nere på den med Ixa, men igår så gick vi ned.

Det var inte så mycket hundar där, utan bara några stycken när vi kom. Ixa har aldrig lekt med någon annan hund än Whisky tidigare. För vi tycker inte man behöver hälsa eller skoja med varje hund man möter när vi är ute.

Men igår var det julafton och Ixa fick sin julklapp i att få springa runt på hundstranden. Hon hittade en kompis direkt som började att jaga henne och som hon fick jaga med.

När hon fått lekt klart gick vi tillbaka till Moscastranden och satte oss på stenarna bredvid stranden och åt våra skinkmackor som vi hade med oss och drack våran öl. Ixa åt på sitt kaninöra och kollade in hundar som passerade förbi oss, förmodligen på väg mot hundstranden.

Efter ett par timmar åkte vi hem men stannade till i dalen först så Ixa fick springa lite lös själv och så blev det några träningsmoment på det.

När vi kom hem tog vi det lugnt ett tag innan jag styrde upp vår middag som vi skulle äta. Vi körde på skaldjur istället för julmat. Och det var så himla gott.

Då ringde våra minsta barnbarn till oss. Vi frågade om tomten hade varit hos dem, och det hade han sa Elvis. Mamma hade fångat honom på film när han hade lagt klapparna under deras gran på natten, berättade Elvis. Vi hade sett filmen dagen innan som föräldrarna hade gjort till dem. Sonen utklädd till tomte och Johanna som smygfilmade och låtsades prata med Martin (sonen) samtidigt. Och det verkar ha blivit lyckat, för Elvis verkade tro på att det var tomten på filmen i alla fall.

På kvällen såg vi på "Svensson Svensson" och "Tomten är far till alla barnen". Sedan hoppade jag i säng och var nöjd med vår egna lilla julafton.

Först bli jagad och sedan få jaga. Så roligt tyckte Ixa.

Vi gick bort och satte oss på stenarna där och åt våra mackor och drack våran öl.

Satt och njöt av vågornas ljud och löste världsproblem.

Ixa var nöjd och belåten och tittade på alla som passerade förbi.

Vårt julbord var gratinerade musslor och chilimarinerade langostinos.

Godnatt, godnatt sa vi till varandra innan lampan släcktes.

1. En så fin julafton ni haft. Och Ixa har fått den bästa klappen! Springa lös och leka. Hon har det så bra hos er.
    Idag äts det rester hos de flesta av oss. Ska snart iväg på restmiddag hos en dotter. Som ju är minst lika god som julaftonsmaten.
    God fortsättning på julen.
    Kramar från Eva-Mari

1. Den blev toppenbra vår julafton, och Ixa var nöjd 😉😀 hon med.
      Ja det görs ju det. Men här blir det kött och potatis och brunsås idag.
      Önskar detsamma till dig.

2. Det lät som en trevlig julafton i lugn och ro. God fortsättning! Kram

1. Ja, den blev toppenbra 😀.
      Detsamma.
      Kram

3. Vilken behaglig och bra julafton det blev och så kul för Ixa med en kompis.
    Önskar er en god fortsättning!

1. Ja, den var toppen. Och även för Ixa
      Detsamma till dig.
      Kram

4. Vilken mysig julafton! Idag har vi gråväder och full storm! Ja detta märkliga julväder...
    Kramis från Titti

1. Ja det var de. Lugn och skön.
      Här hade vi 6 grader i morse men under dagen gick temperaturen upp till 18 och strålande sol och nästan vindstilla. Nu börjar temperaturen att sjunka igen när solen sakta försvinner.
      Kram

5. Så mysigt ni hade det! Vi var också en sväng till havet och fick en skön promenad i strålande sol. Matsäck med.. så lika lika men ändå så olika :) Hoppas ni har en fin fortsättning på julen.

1. Ja väldigt likt bara olika hav 😉.
      Ja det har vi och hoppas ni har det samma.

6. Ser ut som ni hade det toppen och det ser man ju i bilder och det du beskriver. Så mysigt för IXA att få leka och jaga och bli jagad. Lät jätthärligt att sitta där vid strandkanten och njuta.

1. Ja, den var toppen vår julafton med allt som vi gjorde.

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.