2023-12-20

Kostar det så smakar det

 

Igår gick jag iväg för att handla lite grejer på Skandinaviska. Men först tog jag svängen om Lidl för jag skulle köpa en god frukostkorv som de har. Vi skulle ha frukostkorv, potatis och pepparrotssås till middag.

När jag kom till Skandinaviska så var det som vanligt knökfullt i affären. Men jag visste vad jag skulle ha och plockade det på sina hyllor. Förutom pepparotstuben som jag var tvungen att fråga om.

När jag nästan var hemma kom jag på en sak som jag glömde bort när jag var tvungen att fråga om pepparroten. Det som jag missat var kaviar. Så det får bli en promenad en annan dag igen ner till affären.

Jag köpte julkavring i butiken och höll på att storkna när jag såg priset på kvittot. 4.76€. Så jag var tvungen att googla vad kavringen kostade i Sverige. Men det är inte billigt med kavringsbröd kunde jag konstatera. För samma brödbit som jag köpte kostar 36,50:- i Sverige. Men något annat som gjorde mig paff, var årgångsglöggen. 

Det finns en butik inne i Torrevieja som säljer svenska varor med, och från den var vår årgångsglögg köpt eftersom inte Skandinaviska hade den. Men igår när jag handlade så hade de fått in den. I Sverige på systemet kostar den 139:-. På affären i Torrevieja fick vi ge 21€ för den. Och igår när jag såg den på Skandinaviska, var deras pris 14,90€. 

Att affärerna lägger på lite på varorna det förstår jag. Men jösses vilken skillnad på butikerna här nere. Det är 6€ skillnad mellan dem. Men vi skandinaver köper ju ändå. För är det något som vi vill ha, som är lite extra svenskt så får det visst kosta vad det kosta vill. -Ja, det kan jag gå i god för. För jag ville ha Blossas årgångsglögg och köpte en flaska fast jag tyckte den var hutlös dyr. 

 

Nu har vi lite julbröd i alla fall.



Och en dyr och god årgångsglögg med.

12 kommentarer:

  1. Hej Carin! Mat har blivit jättedyrt här hemma! Bla bröd och smör! En paprika, 50kr! Ica gör storvinster. Matpriserna måste vända snart. Kavring är jättegott! Värt priset🥰

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har hört det från våra barn att det är så. Vi får verkligen hoppas att det vänder snart.
      Det tycker jag med att det är.
      Kram

      Radera
  2. Jag minns när sonen bodde i Brasilien att det var samma sak. Vi var inne i en butik som sålde europeiska och nordiska livsmedel. Det var alldeles gräsligt dyrt men det var många som handlade där ändå. Ibland vill man helt enkelt ha originalet.

    Önskar en fin onsdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så är det.
      Men jag har faktiskt en spärr, men inte när det gällde glöggen 🙈🙊.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Tråkigt när mat ska kosta så mycket både i Sverige och utomlands men vissa saker kan man ju liksom inte vara utan på julbordet, för mig är vörtbröd något jag inte kan vara utan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen tråkigt att det är sådana matpriser nu.
      Såg att de tog 7,90€ för en vörtlimpa på Matboden 🙈.
      Kram

      Radera
  4. Tycker du är lite lyllig ändå som har dessa affärer, och som kan få tag på svensk mat ganska lätt. Men ja, jag fattar att det är svindyrt. Jag betalar också grymma summor för den mat jag kommer över, på olika europeiska affärer . Men det är värt det. Köpte dock små påasr med skumtomtar och de var så hårda.
    Jag hade också köpt glöggen som du gjorde. Somligt vill man ju bara ha. Vi betalar för att vi vill ha originalet. Som jag när jag hittar Grebbestads ansjovis. Kan betala ocker för sådana. När jag ska ha bröd som liknar grovt, svenskt (som kavring) är det östeurpeiska butiker som gäller, ofta ryska (vi har en hel del ryssar här) och de säljer gott bröd som liknar det svenska. Nä är man utlandssvenne betalar man minsann för det man vill ha. KRAMAR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att dessa butiker finns i min närhet och att jag kan få det jag så gärna vill ha.
      Och det stämmer att vi betalar hur mycket som helst om det är något som vi så gärna vill ha.
      Vi har mycket ryssar här med, men jag känner inte till någon butik.
      Kram

      Radera
  5. Visst är det svindyrt i de där specialaffärerna, men som du säger så blir det vissa inköp där ändå. Vi har en "holländare" i Lagos, de tar in varor för svenskar också. Så där köper vi sirap till julbaket. Och ostbågare ibland. Annars blir det inget därifrån mer än den ljuvliga riktiga Goudaosten, som är "billig" och fantastiskt god! Kaviar köper vi på IKEA, men äter det väldigt sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, så bra att de tar in svenskt med.
      Jag har hittat en ost på Alcampo borta på köpcentret som har ett acceptabelt kilopris.

      Radera
  6. Samma gällde runt Marbella. Olika priser. Vi hade ju IKEA nära också, det hjälper.
    Gott dock att få tag i skandinaviska varor.
    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, men det är lite sjukt.
      IKEA ligger i Murcia här och en bit att åka.
      God Jul

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.