2024-03-08

Förnylese

 

Vi bestämde igår att vi skulle ses nere vid posten 08.30 när de öppnad (jag skulle ändå gå morgonrundan utmed havet). Så att vi skulle vara först i kön, som det nästan alltid är på posten. Vi hade nämligen fått en varsin avi från posten i vårt postfack. Nu tittar vi inte så jätteofta i postfacket eftersom vi inte får några räkningar i det. Utan det är när vet att något ska skickas till oss. 

På den här avin stod det att den låg kvar 7 dagar på posten. Och igår hade det gått 8 dagar. Men vi var först in på posten och kassörskan tittade på avierna och sa till oss. Ni får gå till ayuntamiento (kommunhuset) och hämta det.

Så vi tog bilen och åkte dit, och där är det också alltid kö. Där fick man inte ta med Ixa in, så gubben ställde sig i kön och jag väntade utanför med Ixa. Men när det gått över 20 minuter så ringer gubben och säger att vi får byta. Så vi möts i ingången och han tar Ixa och jag hans plats i kön.

Jag fick väl inte stå 20 minuter men över 10 minuter var det säkert innan det blev min tur. Jag visade avierna och passen. Hon sa på spanska något om padron. Efter ett tag fick jag 2 lappar en till oss vardera med en tid till kommunhuset på. När jag översatte texten på lappen, så är det en förnyelse av vårt padron som ska göras. Och det görs vart 5 år efter man blivit resident.

Hemma igen blev det en sen frukost och sedan gick jag iväg och fixade ett ärende. Gubben höll på och styrde i vår trädgård och även hos de grannarna som inte är här just nu.


En halvmulen morgon.


Vi gick runt El Capitan på morgonrundan.



Solen sprack aldrig i genom när vi var vid havet.

10 kommentarer:

  1. Det gjorde vi förra sommaren. Förnyade padron menar jag då. Köer överallt är det mer och mer och värre lär det bli. Nåja tid finns iaf . 😉 Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man törs inte ens tänka tanken 🙈.
      Jo vi har ju hur mycket tid som helst 😀.
      Detsamma till er.
      Kram

      Radera
  2. Smidigt att ha förnyelsen avklarad. Bra att det bara är vart femte år.
    Härliga bilder som vanligt!
    Önskar en god fredag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är den inte riktigt avklarad ännu. Nu ska vi dit den 18 mars för att bekräfta att vi bor kvar här 😁 och förmodligen göra en krumelur på ett antal papper.
      Ha en bra lördag.
      Kram

      Radera
  3. Skööönt att ni har fått det avklarat :D kan vara nog så bökigt med dom där dokumenten ibland ;) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet 😃. Kommer ihåg när vi skulle bli residenta hur många gånger vi fick gå till kommunhuset innan det var helt klart.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! Vacker dramatisk morgonhimmel! Tänk, att stå i kö till posten... känns väldigt mycket som 80-90-talet! Idag finns inga postkontor i Sverige. Kan sakna den tiden när posten fanns. Minns att tanterna i kassan oftast var lite halvsura... haha! Inte kul med köer hir och dit men skönt att ni hann hämta ut de viktiga pappren. Det har redan gått FEM år sedan ni flyttade ner! Åren springer verkligen iväg!

    Önskar dig en trevlig helg och KRAM! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var tider det 😃.
      Kommer ihåg som du, att de var lite småsura kassörskor. Här är de inte sura men det tar en evighets evighet ibland när man är det. Här bryr man sig inte om kön växer. För känner man någon i kön så kan de prata bra länge innan ärendet blir gjort.
      Vi har bott längre här. Sedan oktober 2017 och helt fast från 2018. Men tiden räknas från det vi blev resident här.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  5. Vad gött att det är fixat nu! Hoppas ni får en finfin fredagskväll och att drinken blir färgglad och god :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska vi bara dit den 18 mars och göra en underskrift på något papper, sedan är det klart.
      Den var toppen, men inte så mycket färg på drinken. Men god var den 😉😊.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.