2024-03-07

Klart👍!!!

 

Nu är de klara mina ljuslyktor som jag gjorde av lite överbliven lufttorkad lera som låg i pysselskåpet.


Jag fick ut 3 st. ljuslyktor i lite olika storlekar av leran.  


När de torkat och jag sandpapprat lite på dem, var det dags att måla dem. Det gjorde jag med såpbubbletekniken. Akrylfärg, lite diskmedel, vatten och ett sugrör. Blås så det blir bubblor av vattnet och låt bubblorna falla över det som ska bli målat. Som här mina ljuslyktor.


Sedan låter man bubblorna försvinna av sig självt. När mina ljuslyktor hade torkat så tog jag en orangefärg och gjorde samma bubbelprocedur över ljuslyktorna igen.


Jag trodde man skulle se att det var 2 färger på ljuslyktorna men det gjorde man inte. Men jag blev nöjd ändå när de hade torkat. Jag sprayade dem med blanklack 2 gånger med efter färgningen.


Ett fint ljussken blev det ifrån dem på kvällen.



Ljuslyktor för en billig peng som nu står på rumsbordet.

16 kommentarer:

  1. Men så fina! Vad roligt att ha unika och egentillverkade att njuta skenet av. Jag har bara små fula i glas (IKEA) så ska nog försöka hitta lite snyggare till nästa vinter. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊. Ja, lite skoj att ha något som man gjort själv 😉. Du får köpa lite lufttorkad lera och göra egna.
      Kram

      Radera
  2. Vilken häftig teknik att måla med. Superläckert!
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skoj när mönstret blir en överraskning när bubblorna försvinner.
      Kram

      Radera
  3. Wow, så fina de blev och vilket härligt sken! Det gjorde du verkligen bra.
    Önskar en god kväll nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det blir ett fint sken av dem.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Dom blev ju superfina, hade jag lätt kunnat köpt på en inredninfsaffär. Snyggt mönster i dem och fin med olika strl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊.
      Ja det är skoj med mönstret som blir från bubblorna.

      Radera
  5. Dom blev ju jättefina. Det är ju så roligt att få göra något själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊.
      Ja, det är lite kul att ha något som ingen annan har 😉😀.

      Radera
  6. Men wow säger jag bara :D Så jättefina! Vad duktig och inspirerande du är :) Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.