2023-04-03

Ingen vilodag

 

Kände natten innan, att nu är det dags att ha fönstret öppet lite granna igen. Så igår blev det en fönstertvätt innan myggnäten åkte ner i fönstren. Sedan var det bara att vippa upp sovrumsfönstret. Nästa läge blir vidöppet fönster, men då har det blivit högsommar.

Jag bytte gardinkappa i vardagsrummet och kuddfodral på kuddarna i soffan. Plockade bort alla fårskinnsplädar och tjocka filtar också. Sedan blev det till att dra av golven när jag ändå var igång. Det märks att man skaffat hund. Det är inte bara mina hårstrån som fastnar på vippan nu. Utan även Ixa bidrar med en hel del. Gubben går helt fri här, för han har inget hår 🤣.

Gubben höll på för fullt ute i trädgården där han trivs som fisken i vattnet. Nu när han hade fått bort mycket av fikonkaktusen under trappan, så grävde han en grop för att få ner den japanska kottepalmen där istället. Sedan blev det lite omplantering i några krukor med.

Vi tog en snabblunch och lite vila ute i trädgården innan vi fortsatte med våra grejer. Jag själv var klar så jag satte mig att pyssla med pinnarna jag plockade hem sist när vi var vid havet.

På seneftermiddagen tog vi en promenad med Ixa och gick och vattnade blommorna hos våra vänner som inte är här nu. När vi kom hem igen satte jag igång med middagen som vi åt på altanen när den blev klar.

Lite tv-tittande hanns det med också, innan det var dags att lägga huvudet på kudden och somna in skönt och gott.


Bytte kuddfodral på kuddarna i soffan och en ljusare gardin i fönstret kom upp.


Ost och skinkmacka i skuggan, när vi tog en liten paus i vårt jobb.


Blev en ny mobil av pinnarna som jag hittat.


Mycket skrammel blir det när det blåser 😀.


Rosorna börjar blomma för fullt i rabatten. Och det doftar ljuvligt.


Vi åt köttbullar till middag.



Hade lite körsbärstomater som blivit lite för mjuka i kylen. Delade dem och körde de i ugnen på 90 grader ett par timmar. Men höjde temperaturen en snabbis innan jag tänkt att stänga av och öppna luckan. Men helt plötsligt glömde jag bort detta och gick en kvällspromenad med Ixa istället. Ja, så de blev inte bara torra utan även väldigt brända 🙈. Men jag ska testa och lägga dem i olja i alla fall.

 

12 kommentarer:

  1. Hej Carin! Så härligt med nystädat o lite piff! Här har vi också öppnat fönstret men utan myggnät😘 Äntligen soligt friskt o skönt! Har även beställt vårstädning! KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ingen hit för Ixa med öppet fönster. Hon hade svårt att komma till ro när hon hörde ljud utifrån. Men hon lär sig snart.
      Bra att det finns städhjälp när man inte fixar det själv.
      Hoppas det går bra för dig idag.
      Kram

      Radera
  2. Jag älskar när det skramlar och plingar i trädgården av diverse vindspel. Min man tycker inte om det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillar det också när det låter i vinden.
      Kram

      Radera
  3. Ni är allt en bra bit före oss. Vilka rosor! Och vilken rolig mobil!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet att vi är det 🙈.
      Det är doftande rosor allihopa så det är ljuvligt att gå förbi där.
      Tack, den blev lite skoj.
      Kram

      Radera
  4. Det lät som ett vårtecken att myggnäten kommit upp hos er. Där är vi inte riktigt än man snart förhoppningsvis.
    Så gott med köttbullar!

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kläcks de snabbt så fort vi fått värme.
      Ibland blir man sugen på riktig husmanskost.
      Hoppas din måndag har varit bra med.
      Kram

      Radera
  5. Åh vilka vackra rosor. Köttbullarna såg goda ut. Som allt ätbart brukar göra hos dig. =)
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De doftar ljuvligt också.
      De var goda 🙄😃 med.
      Kram

      Radera
  6. Sova med öppet fönster är ju så skönt! Vår och sommar liksom! Jag hade i alla fall sovrumsfönstren öppna en stund på dagen igår och fick in lite skön frisk luft. Tyvärr ligger snön envist kvar på stor del av gräsmattan på baksidan, men alla vägar är bara och torra i alla fall ;) Så vår och sommar-fint du piffat! Och händig med både hantverk och matlagning är du också :)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det både vår och sommar om vartannat just nu.
      Det blir nog vår pang och bom som vanligt i Sverige med.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.