2023-04-01

En varm fredag

 

Blåste som sjutton när vi tog morgonsvängen Ixa och jag. Det var stört omöjligt att ens försöka få Ixa att gå normalt i kopplet. Men vilken valp kan det när allt skräp som ligger på backen bara far omkring en, klart man ska jaga det då.

Efter frukosten var det bara att tvätta sig, borsta tänderna och gå iväg till frissan. Hade en tid 09.30 för klippning. Jag hoppade att slinga håret denna gång, för nu kommer sommaren och håret bleks ändå av sol, vind och saltvatten. Vi får se om det blir några slingor till hösten. Eller om det gråa ser helt okej ut ändå i mitt hår.

Gubben höll på i trädgården med att ta ner vår bamse stora fikonkaktus 😬😱(kaktus + gubbe är farligt som ni vet). Nu är det färdigklättrat för den på väggen. Där under trappan ska det planteras något annat när den är helt väck.

Eftermiddagen och kvällen blev såklart som alltid denna årstid på takterrassen. Först tog vi vår fredagsdrink och satt och njöt i solen. Sedan fick jag ett sms från Ulrika, som undrade om de kunde komma förbi med ärtpaketet som jag hade lagt in en beställning på när hon var i Sverige. Jag har nämligen inte hittat torkade gula ärtor här nere. Jag ska inte göra ärtsoppa utan grodda dem och få goda ärtskott som vi kan mumsa på.

När Ulrika, Mats och Whisky kom tog vi en fredagsdrink till 🙊. Det blev en jorgubbshittepådrink som var drickbar den med. Sedan övertalade vi dem att stanna kvar och äta med oss också innan de fick gå hem. Vi grillade fläskfilé och hade en quinoasallad till det.

När de gick hem och allt var inplockat i diskmaskinen och undanröjt i köket, satte sig jag och gubben uppe på taket en stund till. Njöt av den ljumma kvällen och tystnaden runt omkring oss.


Det är en del kvar av kaktusen fortfarande att ta bort med sågen.


Det var varmt igår.


Gubben och min fredagsdrink bestod av. Frusen slanggurka som mixades ihop med gin, sockerlag, is och limejuice. Sedan fyllde jag upp resten utav glaset med limeläsk. 


Jag (eller vi 🙄) fick inte bara paketet med gula ärtor. Utan vi fick en present för att vi hade firat cementbröllopsdag, dagen innan.


Ett superfint betongägg som man kunde öppna. Och när man gjorde det blev det ett fin ljusstake för ett värmeljus. 


Grillad fläskfile med quinoasallad till.


Så glada att få se varandra igen.

8 kommentarer:

  1. Vilken bra och trevlig fredag det blev! Dock måste jag säga att jag hajade till när jag läste om gubben din och kaktusen. Hoppas verkligen att han hade ordentliga handskar på sig.
    Klart att en valp blir busig och glad när allt blåser omkring. Då leker man hellre än går fot i koppel :D

    Önskar en fin lördag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa du, handskar kan inte min gubbe stava till. Så vem blir inte nervös när han sätter igång 🙈.
      Nej, någon lydnad finns inte på kartan då 😉.
      Ha en bra lördag du med.
      Kram

      Radera
  2. Låter som en fantastisk kväll, och med fantastiska temperaturer. Dom gröna drinkarna såg verkligen fräscha ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det och temperaturen kan man inte klaga på.
      Den var väldigt fräsch och god.

      Radera
  3. Vilket fint ägg ni fick. Passande present så här i påsktider. 30 grader varmt, det vore något så att snön smälter bort. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättefint och lite finurligt eftersom vi hade haft vår cementbröllopsdag dagen innan med.
      Vi får hoppas på en massa plusgrader nu där i Sverige.
      Kram

      Radera
  4. God mat och gott sällskap, toppen.
    Fint ägg också.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid lika roligt att äta gott ihop med trevligt sällskap.
      Blev jätteglad för presenten.
      Ha en fin söndag.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.