2023-04-27

En avslappnande dag

 

Vi tog vår morgonrunda på gatorna i närheten av där vi bor. För Ixa var trött från dagen innan med Whisky, och ville inte gå någon jättelång morgonpromenad.

Det var lite svalare i luften igår med mot vad tisdagen hade bjudit på. Så efter jag käkat min frukost, tog jag tvätten som var klar i maskinen och gick upp på takterrassen. Hängde den och sedan sjönk jag ner i en solstol och Ixa bredvid mig i gubbens solstol. Sedan låg vi där ett bra tag under tvätten som rörde sig i vinden. Jag läste lite bok en stund, men sedan blev det bara vila.

Pratade med gubben som blivit uppskjutsad till Skavsta av sonen i god tid. Nu satt han där och väntade ut tiden som går väldigt långsamt när man villa att den ska rappa på lite. Tyvärr är det bara sena flygtider från Skavsta till Alicante som Norwegian har. Så han var hemma vid ett tiden i natt.

När kvällen kom blev det en längre kvällspromenad för då var Ixa mer alert igen. Sedan betade jag av några avsnitt på min serie. Hade tänkt att jag skulle ha kollat på flera avsnitt och inte gått och lagt mig innan gubben kom hem. Men jag hoppade i säng och sov några timmar innan han var hemma.


På första trappsteget gillar Ixa att ligga. Då har hon sikten klar både framåt och bakåt.

Det blev pasta igår med.

Jag gjorde lite björnbärssylt av bären från dotterns buskar som gubben plockade av i höstas.


Pistagenötter är gott.


Så nu har jag sparat skalen ifrån dem när vi ätit.


Klistrade på dem på en glasburk. Med insidan av skalen utåt.


Och det blev ett fint sken ifrån den på kvällen när jag tände värmeljuset.




10 kommentarer:

  1. Det var återvinning på hög nivå och fin blev den också. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det och den gav ett vackert sken i mörkret.
      Kram

      Radera
  2. Hej Carin! Du är ju för påhittig och kreativ! Läcker ljuslykta! Så skönt att det går flyg till spanska solkusten från Skavsta igen! Nu ha du din gubbe hemma och hoppas det är lugnt med din svärfar.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, nu får man testa och vända på skalen och göra en ny ljuslykta igen 🙈😃.
      Ja, det är skönt att det gör, men tyvärr inte året runt. Utan bara April till Oktober en så länge.
      Svärfar sa ifrån om sin operation, för han orkar inte gå igenom en sådan.
      Kram

      Radera
  3. Vilken SKÖN och lugn dag! Älskar din lykta av pistagenötterskal. SÅÅ himla vacker då den lyser. Ja, verkligen bra med flyg Skavsta-Alicante, även om man kommer fram på småtimmarna. Nu har du din gubbe hemma igen, skönt det! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen lugn och behaglig.
      Tack, och det blev ett mycket vackert sken av den när man tände värmeljuset i den.
      Nu är vi i balans igen i Casa 66 😉😁.
      Kram

      Radera
  4. Det lät som en behaglig och bra dag för såväl två- som fyrbenta.
    Din kreativitet är det inget fel på. Själv hade jag aldrig tänkt på att spara skalen men då bra det blev!
    Gott att ha gubben hemma igen :D

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade det toppen 😉.
      Ibland får man lite konstiga idéer i skallen 🤪. Som blir rätt bra i slutändan😏.
      Ja det är det 🥰.
      Kram

      Radera
  5. Men åhh så fint. Vad påhittig du är. Ljuslyktor kan man ha hur många som helst. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och jag håller med dig. Ljuslyktor kan man ha massor av.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.